Ortaokullarda görevli sosyal bilgiler öğretmenlerinin Sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar (Çorum ili örneği)
Özet
Bu çalışmanın amacı Çorum il merkezindeki ortaokullarda görevli sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunları belirlemektir. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evreniniÇorum il merkezde bulunan ortaokullarda görevli Sosyal Bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, Akşit (2011) tarafından oluşturulan veri toplama aracıyla toplanmıştır. Üç bölümden oluşan veri toplama aracının birinci bölümünde Sosyal Bilgiler öğretmenlerin kişisel bilgilerini elde etmeye yönelik sorular bulunmakta, ikinci bölümde öğretmenlerin Sosyal Bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşlerini belirttikleri 5 dereceli Likert tipi anketten oluşmakta ve üçüncü bölümde ise öğretmenlerin Sosyal Bilgiler dersi boyunca karşılaştıkları sorunları ifade ettikleri açık uçlu sorular yer almaktadır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Öğretmenlerden toplanan verilerin frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri bulunmuştur. Toplanan veriler SSPS 21 paketprogramında analiz edilmiştir. Açık uçlu sorulara verilen cevaplar da öğretmenlerinortak nitelendirmelerine göre gruplandırılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine ve öğretmene karşı olumlu tutum içerisinde oldukları tespit edilmiştir. Bunun yanında Sosyal Bilgiler müfredatının oldukça yoğun olması, bunun yanında ders saatinin haftada 3 saat olması konuların yetiştirilemediği ve asıl kazanılması gereken değer ve becerilerin öğretilememesine neden olmaktadır. Öğrenciler, Sosyal Bilgiler dersini ezber dersi olarak görmekte, bu yüzden konuları içselleştirmemektedir.Öğretmenler, TEOG sınavına yönelik dersi işlemek zorunda olduğu için müfredatı yetiştirmekte zorlanmakta, bu yüzden öğrenci merkezli yaklaşımları uygulayamamaktadır. Okullarda Sosyal Bilgiler dersi için gerekli araç-gerecin ve Sosyal Bilgiler sınıfının eksik olması eğitim ortamının zenginleştirilememesine neden olmaktadır. Thepurpose of thisstudy is todeterminetheproblems of thesocialscienceteachersthattheyencounteredduringthetaching of socialsciences. Descriptivemethodwasused in thestudy. Theuniverse of thestudyconsists of thesocialscienceeachersworking in thecitycenter of Çorum. Thedatawasobtainedbyusing a tooldevelopedby Akşit(2011). Thedatatoolconsists of threeparts. Inthefirstpart, therearequestionsaboutthepersonalinformation of thesocialscienceteachers. Thesecondpart is consisted of 5 degreeLikertquestionaireincludingtheproblemsthatthesocialscienceteachersencounteredd urigtheirteaching. Thelastpartincludesopen-endedquestions in whichtheteachersexpresstheproblemsthattheyexperiencedduringteaching. Thedatawasanalysedbyusingdescriptivestatisticaltechniques. Thefrequency, percentage, mathematical, standart deviationvalueswerecalculated. Theobtaineddatawasanalsedby SSPS 21 packet program. Theanswersgiventotheopenendedquestionswereanalysedbycategorysingrelatedtotheircontents. Accordingtotheresults, it wasseenthatthestudentswere in positiveattitudetowardssocialscienceandthesocialscienceteachers. Besidesthis, as thesocialsciencecourse is reallyheavyandtheteachinghour is limitedwiththreehours a week in thesheduale, it causessuchproblemsthatthestudentshavedifficulty in understandingthesubjectsandcannotacquirethedesiredskills. So, thestudentsacceptthiscourse as a subjectthatshould be memorized. Theteachershavelack of time toteachthecontent as thestudentsaregettingreadyforthenational TEOG exam. As a result, teacherscannotusestudent-centeredapproach in their teaching. Also, thesocialscienceteachingmaterialsare not available in most of theschools. Thiscausestheteaching in negativeway.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=DPTyuy3wRPq_qvCPSqUB65zx-aJuiVmEC2esDNWJeh_cQ4dyPKyDPwokM6_V3L4Zhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/1766
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [118]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
2005-2017 sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırılması: Olgubilimsel bir çalışma
Kök, Tuba (Amasya Üniversitesi, 2020)Bu araştırmada, 2017 sosyal bilgiler öğretim programında yapılan değişiklikler, programın güçlü ve zayıf yönleri, programın sunduğu yenilikler ve 2005 sosyal bilgiler öğretim programından farklılıkları ortaya konulmaya ... -
2006 ve 2018 sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programlarının analizi ve akademisyen görüşleri
Şahin, Esengül (Amasya Üniversitesi, 2020)Çalışmada, 2018 yılında yürürlüğe konulan Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programı, 2006 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programı ile birlikte analiz edilerek değerlendirilmiş ve önerilerde bulunulmuştur. Araştırmanın ilk ... -
Yenilenen 5. sınıf sosyal bilgiler dersi programına ilişkin öğretmen görüşleri
Fırat, Merve Nur (Amasya Üniversitesi, 2019)Bu çalışmada 2018 yılı itibari ile uygulamaya başlanan 5. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri incelenmiştir. Bu çalışmanın ortaya çıkmasında yenilenen program için henüz bir çalışma ...