• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Examination of the Socialization Level of Sports Education University Students According to Demographic Variables

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

Keklik, Kader
Karaboğa, Hasan Aykut
Kürkçü, Dr. Recep

Metadata

Show full item record

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to examine the socialization levels of sports education students in terms of basic demographic variables. Method: The sample of the research consisted of 184 female and 332 male students who were enrolled in the Faculty of Sport Sciences at universities in five different provinces (Amasya, Tokat, Samsun, Kastamonu, Zonguldak) during the 2021-2022 academic year. The researchers used a "Personal Information Form" to collect data and the "Socialization Dimension" of the "Sports and Socialization Scale" developed by Şahan (2007) to measure socialization levels. Parametric tests such as t-test and ANOVA were used to analyze the data. Non-parametric tests such as Mann Whitney U and Kruskal-Wallis tests were used as alternatives to parametric tests when appropriate. Results: The research found statistically significant differences in socialization levels of students based on gender, university, and department choice. Conclusion: The findings of this study can serve as a foundation for future research in the field of sports sciences.
 
düzeylerinin temel demografik değişkenler açısından incelenmesidir. Yöntem: Araştırmanın örneklemi 2021-2022 eğitim öğretim yılında 5 farklı ilde yer alan devlet üniversitelerinin (Amasya, Tokat, Samsun, Kastamonu, Zonguldak) Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 184 kadın ve 332 erkek öğrenciden oluşmuştur. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ve sosyalleşme düzeylerinin belirlenmesinde, Şahan (2007) tarafından geliştirilen ‘’Spor ve Sosyalleşme Ölçeği” ’nin ‘‘Sosyalleşme Boyutundan’’ yararlanılmıştır. Verilerin analizinde parametrik testlerden t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Parametrik testlerin kullanımının uygun olmadığı durumlarda ise parametrik testlerin alternatifi olan Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis testlerinden yararlanılmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda öğrencilerin cinsiyet, öğrenim gördükleri üniversite ve bölüm seçimi ile ilgili tercihleri bakımından sosyalleşme düzeylerinde istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Çalışma, elde edilen bulgular neticesinde gelecekte spor bilimleri alanında yapılacak araştırmalara kaynak teşkil edecektir.
 

Volume

6

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5382

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: