The Validation of Affective Style Questionnaire in Turkish Culture and Mediating Role of Affective Styles on the relationship between Attachment Styles and Depression
Özet
The main purpose of this study is to adapt the Affective Style Questionnaire (ASQ) into Turkish. It also aims to examine the mediating role of affective styles between attachment styles and depression. The study was conducted on a total of three different samples (N1 = 261; N2 = 190; N3 = 263). The confirmatory factor analysis (CFA) was used to test the construct validity of the scale and the Emotion Regulation Questionnaire (ERQ) was used to test the convergent validity. As a result of the CFA conducted in all three samples, the model was found to have adequate fit values. In the convergent validity, ASQ were found to be significantly correlated with ERQ. The findings indicate that adjusting mediated between secure attachment and depression while concealing mediated between avoidant attachment and depression, and adjusting and concealing mediated between anxious-ambivalent attachment and depression. The findings were also discussed in light of the related literature. © Springer Nature Switzerland AG 2024.
Cilt
17Sayı
4Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Türkiye'de ortaokul ve liselerde çalışmakta olan beden eğitimi öğretmenlerinin kullandıkları öğretim stilleri ve öğretim stillerini algılayışları
Özlü, Kurtuluş (Amasya Üniversitesi, 2014)Bu araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ortaokul ve liselerde çalışan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin kullandıkları öğretim stilleri, öğretim stillerini kullanma düzeyleri ve bu stillere ilişkin değer algıları; yaş, ... -
Sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerinin kullandıkları yöntemler ve epistemolojik inançları açısından incelenmesi
Özbaş, Nurseval (Amasya Üniversitesi, 2013)Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerini, kullandıkları öğretim, ölçme-değerlendirme yöntem ve tekniklerini, epistemolojik inançlarını ve bu değişkenlerin birbirleriyle olan ilişkilerini incelemektir. ... -
The Self-Efficacy as Predictors of the Metacognition Awareness in Children
Bozgun, Kayhan; Pekdogan, Serpil (NESIBE AYDIN EDUCATION INST, 2018)It is important for children to have some skills and competencies in the acquisition of effective learning skills. Metacognition awareness that allow children to become aware of what they know and think to learn a knowledge ...