2009-2013 Yılları Arasında Uzaktan Eğitim Dergilerinde Yayınlanan Makalelerin Yöntemsel Açıdan İncelenmesi
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2016Author
Aslıhan BaburAydın Kiper
Barış Çukurbaşı
Ebru Albayrak Özer
İsmail Tonbuloğlu
Şirin Küçük
Eda Demirhan
Özlem Canan Güngören
Mübin Kıyıcı
Mehmet Barış Horzum
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu araştırmanın amacı uzaktan eğitimle ilgili 8 dergideki (Internet and Higher Education, American Journal of Distance Education, International Review of Research in Open and Distance Learning-IRRODL, Online Journal of Distance Learning Administration- OJDLA, Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, European Journal of Open, Distance and E-Learning -EURODL, Distance Education) son beş yılda yayınlanan makaleleri yöntem kısmı bakımından incelemektir. Araştırma belge incelemesi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında uzaktan eğitim ile ilgili yayın yapan sekiz derginin son 5 yıl içerisinde yayınladıkları toplam 1233 makale analiz edilmiştir. Çalışmada incelenen makaleler araştırma türü, deseni, örneklem seçimi, örnekleme yöntemi, ölçme aracı ve analiz yöntemi açısından analiz edilmişlerdir. Çalışmadan elde edilen sonuçların uzaktan eğitim alanında gelecek çalışmalara yön vermede belirleyici bir kaynak olarak kullanılabileceği düşünülmektedir. Bu doğrultuda gelecek çalışmaların farklı tarih aralığında, dergi sınırlaması yapılmadan makalelerin incelenmesiyle uzaktan eğitim araştırmalarının gelişimi ve eğilimlerini yansıtmada daha geniş bir tablo çizeceği düşünülebilir The purpose of the study is to examine articles, published in 8 journals (Internet & Higher Education, American Journal of Distance Education, International Review of Research in Open and Distance Learning-IRRODL, Online Journal of Distance Learning Administration- OJDLA, Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, Turkish Online Journal of Distance EducationTOJDE, European Journal of Open, Distance and E-Learning –EURODL, Distance Education) in the last 5 years, about distance education with respect to the method. This study was conducted with qualitative document review method. A total of 1233 articles, which was published in 8 journals in the last 5 years about distance education, were analyzed within the scope of this research. Articles examined in the study were analyzed in terms of type of research, design, sample selection, sampling methods, measurement tools and analysis methods. It is thought that the results obtained from this study could be used as a diagnostic resource to guide future studies in the field of distance education. In this direction, it can be thought that with the article investigation, without article restriction and with different date range, a wider trend could be drawn in reflecting distance education development and inclination
Source
Sakarya University Journal of EducationVolume
6Issue
1URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNNE16SXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12450/396