• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilimler algılarının metaforik analizi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (1.852Mb)

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Zopoğlu, Kübra

Metadata

Show full item record

Abstract

Yapılan bu çalışma öğretmen adaylarının sosyal bilimler ile ilgili algılarını metafor (mecaz) yoluyla incelemeyi amaçlamaktadır. Metafor, birden çok kelimeyle anlatılacak bir kavramı daha az kelime kullanarak anlatmaya yarayan bir sanat olarak ifade edilebilir. Metaforlar, kişilerin belirli bir kavramı algılama biçimlerinin anlaşılmasına katkı sağlamaktadır. Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada verilerin toplanması için öğretmen adaylarına sunulmak üzere veri toplama formu hazırlanmıştır. Veri toplama formunda katılımcılardan kendilerine verilen sosyal bilimlerle ilgili metafor oluşturmaları ve gerekçelerini ifade etmeleri istenmiştir. Katılımcılar tarafından oluşturulan metaforlar QSR Nvivo nitel analiz programı yardımıyla betimsel analize tabi tutulmuştur. Betimsel analiz sırasında oluşturulan kodlamalardan yola çıkılarak araştırmanın alt problemleri doğrultusunda temalar belirlenmiştir. Bulgular incelendiğinde katılımcıların daha çok somut metaforlar oluşturdukları tespit edilmiştir. En fazla metafor üretilen bilim dalının tarih olduğu ve en az metafor üretilen bilim dalının ise siyaset bilimi olduğu göze çarpmaktadır.
 
This study is expected to examine pre-service teachers' perceptions of Social Sciences metaphorically. Metaphor can be expressed as an art that works by using too many words and one less word. Metaphors help the teaching of teaching in a certain way. This study was carried out with the phenomenology pattern from the qualitative research method. For the safety of the study, applications for data generation programs were prepared. It cannot be scaled up without being associated with data collection. Social Sciences enable them to create metaphors and express their creations. The metaphors created by the students were subjected to descriptive analysis by the QSR Nvivo qualitative analysis program. Based on the information about descriptive analysis, sub-information is taught. It has been determined that they create metaphors that embody the created ones more. It is the history of a science with the most metaphors and an important aspect of political science.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QoEfHWo0UpPJwShpP59uRv8pMFVys78Pkq2Zf0oh6Ts5
https://hdl.handle.net/20.500.12450/1963

Collections

  • Tez Koleksiyonu [318]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: