• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ortaöğretim dönemi öğrencilerinin din eğitiminde akran ilişkilerinin rolü (Amasya örneği)

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (1.120Mb)

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Önder, Esma Nur

Metadata

Show full item record

Abstract

İnsanoğlu, doğumundan ölümüne kadar sürekli bir değişim halindedir. Bu değişimin seyri gelişim dönemlere göre farklılık göstermektedir. Ergenlik de bu açıdan bakıldığında insanın kimlik arayışı içinde olduğu önemli bir gelişim dönemidir. Bireyin hayatında bu süreçte arkadaşlık ilişkileri oldukça önemli bir hal almakta ve akranlarıyla zaman geçiren ergen dini tutum ve davranışlarında, dini hayatının şekillenmesinde akranlarından etkilenebilmektedir. Bu etki ise ona verilen din eğitimi üzerinde birtakım değişikliklere neden olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı ergenlik dönemindeki bireylerin akranlarıyla olan ilişkilerinin, ergenlerin dini tutum ve davranışlarındaki etkisini görebilmek, ergenlerin örgün ve yaygın din eğitimi faaliyetlerine bakış açısını saptayabilmektir. Bunun için Amasya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 5 farklı ortaöğretim kurumu belirlenmiş ve 22/11/2019 – 15/01/2020 tarihleri arasında farklı sınıf seviyelerinden toplamda 462 öğrenciye anket uygulanmıştır. Sonuçta elde edilen veriler değerlendirmeye alınarak araştırma tamamlanmıştır. Çalışma iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmanın teorik kısmını oluşturan ergenlik döneminin gelişimsel özellikleri, ergenlikte akran ilişkileri ele alınmaktadır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise alan araştırmasından elde edilen bulgular ve bulgulara yönelik yapılan değerlendirmeler yer almaktadır.
 
Human beings are in a state of constant change from birth to death. The course of this change varies according to development periods. From this point of view, adolescence is an important developmental period in which people seek identity. Friendship relations become very important in this process in the life of the individual and adolescents who spend time with their peers can be influenced by their peers in the shaping of their religious life and attitudes and behaviors. This effect may cause some changes on the religious education given to him. The aim of this study is to see the effects of adolescents 'relationships with their peers on adolescents' religious attitudes and behaviors, and to determine the point of view of adolescents on formal and non-formal religious education activities. For this purpose, 5 different secondary education institutions affiliated to Amasya Provincial Directorate of National Education were determined and a survey was applied to a total of 462 students from different grade levels between 22/11/2019 - 15/01/2020. The research was completed by evaluating the data obtained as a result. The study consists of two parts. In the first part, the developmental characteristics of the adolescence period, which form the theoretical part of the research, and peer relations in adolescence are discussed. In the second part of the study, the findings obtained from the field research and the evaluations made for the findings are included.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92Qkfk1YfR_0q5NfNmqz1ibDeq6z5xrLcBmSWx9DEsku-P
https://hdl.handle.net/20.500.12450/1947

Collections

  • Tez Koleksiyonu [318]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: