dc.contributor.advisor | Çakır, Recep | |
dc.contributor.author | Tenkoğlu, Hasan | |
dc.date.accessioned | 2022-03-09T14:55:56Z | |
dc.date.available | 2022-03-09T14:55:56Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=7lOJX8w_8PRQU1mSHU6-jt3ryLryNi4CMPlMGDeAWadLLwy3M5JU_xn5-WRPkzVP | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12450/1734 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı 7. Sınıf Fen Bilimleri dersi Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğurulması ünitesinde Teknoloji Entegrasyon Matrisi Modeli'ne (TEM) göre hazırlanan ders planlarının öğrencilerin teknoloji standartları yeterliklerine, yansıtıcı düşünme becerilerine ve akademik başarılarına etkisinin ortaya çıkarılmasıdır. Bu çalışma nicel araştırma yöntemlerinden kontrol gruplu yarı deneysel desene göre tasarlanmıştır. Araştırma 2015-2016 eğitim öğretim yılında Samsun İli'nde bir ortaokulda öğrenim gören 44 erkek, 51 kız öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Teknoloji Standartları Ölçeği, Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği, akademik başarı testi, ISTE Gözlem Aracı ve görüşme soruları ile toplanmıştır. TEM'e göre hazırlanan ders planları Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğurulması ünitesi boyunca toplam 4 hafta süreyle deney grubunda uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise dersler ders kitabında yer alan etkinliklere göre işlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; teknoloji kullanımının TEM'e göre planlanması fen bilimleri dersinde deney grubu öğrencilerinin teknoloji standartları yeterliklerini artırmıştır. Fakat bu artış istatistiksel olarak anlamlı değildir. Teknoloji Standartları ölçeğinin dijital vatandaşlık alt boyutunda meydana gelen artış ise anlamlı bulunmuştur. Buna rağmen öğrencilerin en düşük yeterlik alanı dijital vatandaşlık olarak öne çıkmaktadır. Kontrol grubu öğrencilerinin teknoloji standartları yeterliklerinde bir değişim olmamıştır. Öğrencilerin teknoloji standartları yeterlikleri yönünden iyi düzeyde olduğu görülmektedir. Uygulama sonunda deney grubu öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerilerinde anlamlı artış bulunurken kontrol grubu öğrencilerinde anlamlı artış bulunamamıştır. Akademik başarı yönünden hem deney grubu hem de kontrol grubu öğrencilerinin son test puanlarında artış görülse de bu artış deney grubunda daha fazladır. Araştırmanın sonucuna göre Fen Bilimleri dersinde teknoloji kullanımının TEM'e göre planlanması öğrencilerin teknoloji yeterliklerinin, yansıtıcı düşünme becerilerinin ve akademik başarılarının artmasında ders kitabındaki etkinliklere göre yapılan planlamadan daha etkilidir. Teknoloji standartları yeterliği yönünden dijital vatandaşlık alt boyutunda ulaşılan sonuçlar literatürdeki diğer çalışmalarla da örtüşmektedir. Deney grubu öğrencileriyle yapılan görüşmelerde ise öğrencilerin araştırma ve bilgi akıcılığı standart alanı ve teknoloji işlemleri ve kavramları standart alanını karşıladığı görülmüştür. TEM'e yönelik farklı derslerde ve farklı sınıf seviyelerinde uygulamaların yapılması araştırmacılara önerilmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | This research aims at analyzing how a lesson plan on reflection and light absorption for 7th grade science students based on the Technology Integration Matrix Model (TIM) affects the technology competency, reflective thinking skills and the academic achievements of the students involved. The study is based on the quasi-experimental research model, a model from the field of quantitative research methods with a control group and was carried out in the academic year 2015-2016 with 44 male and 51 female students attending a middle School in Samsun. The data was collected by means of the Technology Standard Scale, the Scale on Reflective Thinking Skills focused on Problem Solving, the Academic Achievement Test, the ISTE Observation Tool, interview questions and field notes. The lesson plans on reflection and light absorption based on the Technology Integration Matrix Model (TIM) have been conducted for a period of 4 weeks in the experimental group whereas in the control group, the lessons plans were based on activities from the student's textbook. As a result, it was determined that lesson plans for science education based on the Technology Integration Matrix Model (TIM) increased the technology proficiency of the participants of the experimental group even though this increase is considered to be statistically insignificant. However, the increase in the subscale of digital citizenship related to the Technology Standard Scale was considered to be significant. Nevertheless, it was determined that students still show their lowest performance in the field of digital citizenship. In terms of technology competency, no changes could be determined in the control group whereas the experimental group was considered to be at a good level. At the end of the study, it was found that the students of the experimental group also increased their reflective thinking skills on a statistically significant level. The academic achievement test was conducted on both groups. Even though there was an increase in the academic achievement test results of both groups, the increase in the final results of the experimental group were better than those of the control group. The research results illustrate that lesson plans for science education based on the Technology Integration Matrix Model (TIM) have a better effect on student's technology standarts, academic achievement and reflective thinking skills than lesson plans based on student's activity books. The results achieved in the digital citizenship sub-dimension related to Technology standards are also consistent with other academic research results mentioned in literature. Besides, interviews with students of the study group have shown that students meet the standards in the field of research and information flow, technology operations and technology concepts. It was therefore strongly recommended researchers to apply the Technology Integration Matrix (TIM) in different classes and different levels. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Amasya Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | en_US |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü | en_US |
dc.subject | Department of computer education and instructional technology | en_US |
dc.subject | Fen bilgisi eğitimi | en_US |
dc.subject | Science education Onaylandı | en_US |
dc.subject | Teknoloji Entegrasyonu | en_US |
dc.subject | Teknoloji Entegrasyon Matrisi | en_US |
dc.subject | Teknoloji Standartları | en_US |
dc.subject | Yansıtıcı Düşünme Becerisi | en_US |
dc.subject | Akademik Başarı | en_US |
dc.subject | Technology Integration | en_US |
dc.subject | Techology Integration Matrix | en_US |
dc.subject | Technology Standards | en_US |
dc.subject | Reflective Thinking Skill | en_US |
dc.subject | Academic Achievement | en_US |
dc.title | Fen bilimleri dersinde teknoloji entegrasyon matrisi modelinin öğrencilerin teknoloji standartları, yansıtıcı düşünme becerileri ve akademik başarılarına etkisi | en_US |
dc.title.alternative | The effect of the technology integration matrix (TIM) on students' technology standarts, reflective thinking skills and their academic achievements in science lessons | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 146 | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 478695 | en_US |
dc.institutionauthor | Tenkoğlu, Hasan | |