Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterliklerinin ilişkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı, yaşam boyu öğrenme faaliyetlerinin ve eğitim teknolojilerinin önemi üzerinde durulan Türkiye'de, sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerini ve eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerini belirlemek, çeşitli değişkenler açısından incelemek ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterlikleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu amaçla, araştırma deseni olarak mevcut durumu ortaya koymayı sağlayan tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Amasya ili ve ilçelerinde 2013-2014 eğitim-öğretim yılı içerisinde görev yapan ve basit rastgele örneklem seçimi yöntemi ile seçilen 178'i bay, 159'u bayan olmak üzere toplam 337 sınıf öğretmeni katılmıştır. Çalışmada sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerini tespit etmek amacıyla "Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alpha güvenirlik katsayısı 0,91 olarak bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojisi standartları özyeterliklerini belirlemek amacıyla ise "Eğitim Teknolojisi Standartları İle İlgili Yeterlilikler Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alpha güvenirlik katsayısı 0,94 olarak bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri yüksek düzeydedir. Yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunurken, yaş, mesleki kıdem ve görev yeri değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Bununla birlikte sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterlikleri yüksek düzeydedir. Verimlilik ve mesleki uygulamalar alt boyutunda cinsiyete göre anlamlı farklılık bulunurken, eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinde cinsiyet, yaş, mesleki kıdem ve görev yeri değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile eğitim teknolojisi standartları özyeterlikleri arasında ise anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki vardır. Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin ve eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin iyi düzeyde olması, onların yetiştirdiği öğrencilerin de yaşam boyu öğrenme eğilimlerini artırabilir ve teknolojiye bakış açılarını iyi düzeyde geliştirebilir. Yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterlikleri ile XII ilgili derinlemesine bilgi edinebilmek adına öğretmenlerle görüşmeler yoluyla nitel bir çalışma yapılabilir. The purpose of this study is to figure out primary school teachers' lifelong learning trends and their self-efficiencies for educational technology standards which is one of the prominent issues in Turkey; is to examine the issue in terms of multiple variables and is to figure out the relationship between primary school teachers' lifelong learning trends and their self-efficiencies for educational technology standards. Correlational research method was used in this study. In this research, randomly selected 337 primary school teachers (178 males and 159 females) working in Amasya province and in its districts during 2013-2014 academic year participated in this study. To figure out the lifelong learning trends of primary school teachers "Lifelong Learning Trends Scale" was used. This scale has 0.91 Cronbach alpha reliability parameter. Additionally, to figure out the self-efficiencies of educational technology standards of primary school teachers "The Efficiencies Scale about the Educational Technologies Standards" was used. This scale has 0.94 Cronbach alpha reliability parameter. According to the results of the research, lifelong learning trends of primary school teachers is at a high level. While there is a significant difference of lifelong learning trends in terms of gender, there is no difference in terms of marital status, age, professional seniority and place of work variables. The self-efficiencies about the educational technology standards of primary school teachers is at a high level. While there is a significant difference in terms of gender at the sub-level of productivity and professional applications; there is no difference according to marital status, age, professional seniority and place of work variables about the self-efficiencies of educational technology standards. There is a positive and meaningful relationship between the lifelong learning trends and educational technology standards self-efficiencies of primary school teachers. Good level of self-efficiencies of primary school teachers about educational technology standards and lifelong learning trends can improve their students' lifelong learning trends and their technology perspectives. For further research, a qualitative study may be conducted with teachers and the issue may be delved further into by using interviews.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=48XPj7KKQhKUgntkUiKO3AP-qY-onopK6GcYC8QpJwIiyhAdIL_MnWhiUpSVk-5mhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/1708
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [118]