• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arama ve Kurtarma Personeline Verilen Temel Yaşam Desteği Eğitiminin Değerlendirilmesi

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2024

Author

Yıldırım, Sevda Demiröz
Türkmen, Mustafa Cem
Demiröz, Kader

Metadata

Show full item record

Abstract

Amaç: Araştırma çok sayıda yaralı ile karşılaşan arama ve kurtarma personeline verilen teorik ve pratik Temel Yaşam Desteği (TYD) eğitimlerinin bilgi düzeyleri üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Gereç ve Yöntem: Araştırmada deneysel araştırma yöntemlerinden rastlantısal ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Eğitim alan 30 deney ve eğitim almayan 30 kontrol grubu olmak üzere toplam 60 arama ve kurtarma personeli katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların tamamına ön test değerlendirilmesi yapılmasının ardından deney grubuna 315 dk. eğitim verildikten sonra her iki grubun son test değerlendirmeleri yapılmıştır. Bulgular: Deney grubu TYD Bilgi Düzeyi ve Değerlendirme Ölçeği son test ile ön test farklarının, kontrol grubu son test ile ön test farklarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür (p
 
Background This research aimed to assess the effect of theoretical and practical Basic Life Support training on the knowledge level of research and rescue staff who encounters lots of wounded people during their work. Methods Random pre-test - post-test control group pattern was used in the research. Thirty of the participants were untrained and they were selected for the experiment group whereas the other 30 with previous training were placed in the control group. Once all the participants were pre-evaluated, the experiment group received a 315-minute training. Then, both groups were taken through a post-test evaluation. Results It was found that the differences between the experimental group's BLS Knowledge Level and the Assessment Scale of the post-test and the pre-test were significantly higher than the differences between the control group's post-test and the pre-test results (p
 

Volume

38

Issue

3

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5736

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: