• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE YAŞAM BOYU ÖĞRENME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Benli, Tuğba Enise
Akça, Emine İbici
Derya, Yeşim Aksoy

Metadata

Show full item record

Abstract

Amaç: Bu araştırma ebelik öğrencilerinin kişilik özellikleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Analitik-kesitsel tipte olan bu araştırma Türkiye’nin doğusunda bulunan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 187 ebelik öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “Beş Faktör Kişilik Özellikleri Ölçeği (BFKÖÖ)” ve “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği (YBÖEÖ)” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirmesinde SPSS (20.0) istatistik paket programında sayı, yüzde dağılımları, ortalama, standart sapma, independent t-test, One-Way Anova, Mann Whitney-U testi, Kruskal Wallis Testi, Tukey ve korelasyon testleri kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.99±2.41’dir. Öğrencilerin BFKÖÖ’nün “dışadönüklük”, “sorumluluk”, “açıklık”, “geçimlilik” ve “duygusal dengesizlik” alt boyutlarından aldıkları toplam puan ortalamaları sırasıyla; 26.62±6.59, 32.27±5.69, 36.09±6.73, 35.81±5.07 ve 24.86±5.06’dır. Öğrencilerin YBÖEÖ’den aldıkları toplam puan ortalamaları 126.81±19.55’tir. Öğrencilerin BFKÖÖ’ye ait dışadönüklük, sorumluluk, açıklık, geçimlilik alt boyutları ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında pozitif yönde; duygusal dengesizlik alt boyutu ile negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı zayıf düzeyde bir korelasyon bulundu (p
 
Aim: This research was conducted to determine the relationship between midwifery students' personality traits and lifelong learning tendencies. Method: This analytical-cross-sectional study was conducted with the students of the Department of Midwifery, Faculty of Health Sciences, of a university located in eastern Turkey. The sample of the research was consist of 187 midwifery student. The research data were collected from “Personal Information Form”, “Big Five Personality Traits Scale (BFPTS)” and “Life Long Learning Tendencies Scale (LLLTS)”. Data was analyzed by number, percentile, mean, standard deviation, independent t test, One-Way Anova, Mann Whitney-U test, Kruskal Wallis test, Tukey and correlation" tests using SSPS 22.0 for Windows program. Results: The average age of the students was 20.99±2.41. The average score of the students in the "outwardness", "responsibility", "openness", "livelihood" and "emotional imbalance" sub-dimensions of “BFPTS” respectively are; 26.62±6.59, 32.27±5.69, 36.09±6.73, 35.81±5.07 and 24.86±5.06. The average score of “LLLTS” of the students is 126.81±19.55. There was a positive correlation between the extroversion, responsibility, openness, agreeableness sub-dimensions of the students' BFPTS and their lifelong learning tendencies; there was a weak correlation between emotional instability sub-dimension and negative and statistically significant (p
 

Volume

6

Issue

3

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5550

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: