Okul öncesi dönemde davranış sorunlarını konu alan yurtiçi lisansüstü tezlerin incelenmesi
Özet
Eğitimin en genel amacı bireyin her alandan gelişimini sağlamaktır. Bu amacın yerine getirilmesinde üzerinde durulan noktalardan biri de davranış problemleridir. Pek çok araştırmaya konu olan davranış problemleri, bireyin toplumda uyumlu bir şekilde yaşayabilmesinin ön koşuludur ve özellikle okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal duygusal gelişimlerinde önemli bir yer tutmaktadır. Okul öncesi dönemde davranış sorunlarını konu alan çalışmaların belirlenmesi bu kapsamda yapılacak diğer çalışmalar için bir öncül olarak değerlendirilmektedir. Buna göre konu ile ilgili yurtiçi lisansüstü tezlerin incelenmesinin amaçlandığı bu çalışmada belgesel tarama modeli kullanılmıştır. Veri kaynaklarını oluşturan lisansüstü tezler Yükseköğretim Kurumu Tez Tarama Merkezinden yararlanılarak elde edilmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan tez inceleme formu kullanılmıştır. Her bir başlık ayrı ayrı analiz edilmiştir. Sonuç olarak davranış sorunlarını konu alan okul öncesi döneme yönelik lisansüstü tezlerin genel değerlendirmeleri yapılmıştır. Araştırmada incelenen 104 lisansüstü tezin (LÜT) 19’unun “Doktora”, 85’inin ise “Yüksek Lisans” düzeyinde olduğu görülmüştür. Ayrıca yıllara göre incelendiğinde 2019 yılına kadar sayılarının arttığı dikkati çekmektedir. Bu LÜT’lerin 35 farklı üniversiteden yayınlandığı görülmüştür. Üniversiteler arasında ilk sırayı Marmara ve Gazi üniversiteleri (n=13) paylaşmaktadır. Bölüm bazlı bakıldığında LÜT’lerin 19 farklı bölümden yayınlandığı görülmüştür. Bunlar içerisinde ise okul öncesi eğitimi ilk sırada yer almaktadır (n=45). Araştırma modeli olarak en çok tarama (n=70) modelinin kullanıldığı, örneklem seçim metodu olarak ise en çok tesadüfi örnekleme yönteminin (n=28) kullanıldığı görülmüştür. Genel olarak davranış sorunlarını tanımlama ile çocuğun farklı açılardan değerlendirilmesi dikkati çekmektedir. Araştırmanın ilgili alanda yapılan çalışmaların bütünsel olarak görülmesine ve alandaki eksikliklerin belirlenmesine destek olacağı düşünülmektedir. Davranış sorunları ile ilgili lisansüstü tez (LÜT) çalışmalarının betimsel incelemesinin yapılmasının araştırmacılara, eğitimcilere ve ebeveynlere davranış sorunları ile ilgili olarak bilgi kazandıracağı ve bu konuyla ilgili bütünsel düşünmelerine yardımcı olacağı düşünülmektedir. The most general purpose of education is to ensure the development of the individual in every field. One of the points emphasized in fulfilling this purpose is behavioral problems. Behavioral problems, which are the subject of many researches, are the prerequisite for the individual to live harmoniously in society and have an important place in the social and emotional development of children, especially in the preschool period. The determination of studies on behavior problems in the preschool period is considered as a precedent for other studies to be carried out in this context. Accordingly, the documentary scanning model was used in this study, which aimed to examine the domestic postgraduate theses on the subject. The postgraduate theses constituting the data sources were obtained by using the Council of Higher Education Thesis Center. Thesis review form prepared by the researchers was used to collect the data. Each title was analyzed separately. As a result, general evaluations of postgraduate theses for the preschool period on behavioral problems were made. It was seen that 19 of the 104 postgraduate theses (LUT) examined in the study were at the "PhD" level and 85 at the "Master's degree" level. In addition, when analyzed by years, it is noteworthy that their number has increased until 2019. It was seen that these LUTs were published from 35 different universities. Marmara and Gazi Universities (n=13) share the first place among universities. When looked at on a departmental basis, it was seen that LOTs were published in 19 different sections. Among these, pre-school education takes the first place (n=45). It was observed that the survey (n=70) model was mostly used as the research model, and the random sampling method (n=28) was mostly used as the sample selection method. In general, it is noteworthy that the child is evaluated from different perspectives by defining behavioral problems. It is thought that the research will help to see the studies in the related field holistically and to see the deficiencies in the field. It will be designed for educators and projects to consider about behavioral issues (important issues) and will be given thoughtful information to educators and educators and nominated for holistic consideration on this topic.
Cilt
6Sayı
2Koleksiyonlar
- Öksüz Yayınları [1372]