• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

INVESTİGATİON OF THE EFFECT OF DİSASTER TRAİNİNG İN THE DİSASTER TRAİNİNG CENTERS ON SECONDARY SCHOOL STUDENTS

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Şahan, Can
Dinç, Ayten

Metadata

Show full item record

Abstract

The study was implemented for the purpose of examining the effect of disaster and earthquake prevention educations given by using simulation teaching method in Bursa Disaster Education Center on the success level and the permanence of their knowledge of middle school students. The study was applied to a group of 96 students studying in the 7th grade in a public school in the city center of Bursa in the 2017-2018 academic year. In the study, the experimental method, static group pre test-post test experimental design was used. Two branches from the study group were selected to the experimental (N=48) group and two branches to the control (N=48) group. The experimental group was given education through the simulator, while the control group was given education through the traditional method (lecture and demonstration). The achievement test form was applied to both groups before and after the education, 2 weeks after the education and 2 months after the education. For the analysis of the data, "t test" analysis was used for dependent and independent variables. As a result of the study, it has been determined that simulation technique has more effect on students' success levels and permanence of information than traditional method
 
Bu araştırma, Bursa Afet Eğitim Merkezi’nde simülasyon öğretim yöntemi kullanılarak verilen afet ve deprem eğitimlerinin ortaokul öğrencilerinin başarı düzeyine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2017-2018 öğretim yılında Bursa il merkezindeki bir devlet okulunda 7. sınıfta okuyan 96 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Araştırmada yarı deneysel yöntem, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubundan iki şube deney grubuna ve iki şube kontrol grubuna seçilmiştir. Deney grubuna simülatör aracılığıyla eğitim verilmiş, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemle verilmiştir. Başarı testi formu her iki gruba da eğitim öncesinde, eğitim sonrasında, 2 hafta sonra ve 2 ay sonra olmak üzere uygulanmıştır Verilerin analizi için bağımlı ve bağımsız değişkenler için “t testi” analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak simülasyon tekniğinin geleneksel yönteme göre, öğrencilerin başarı düzeylerine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisinin daha fazla olduğu saptanmıştır.
 

Volume

0

Issue

58

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5403

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: