• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN DİKKAT DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Müsüroğlu, Seval Keloğlan
Üstün, Gonca
Küçük, Ayşegül

Metadata

Show full item record

Abstract

GİRİŞ ve AMAÇ: Bu çalışmada, Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin, İşaretleme Testi aracılığıyla dikkat düzeylerinin, bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. YÖNTEM ve GEREÇLER: Öğrencilerin dikkat düzeyini belirlemek için kullanılan İşaretleme Testi 4 alt testten oluşmaktadır. Öğrencilere bu testler sırası ile uygulanarak ortalama “İşaretlenen Hedef Sayısı” (İHS), “Atlanan Hedef Sayısı” (AHS), “Yanlış İşaretlenen Hedef Sayısı” (YHS), “Testi Tamamlama Süresi” (TTS) hesaplanmıştır. BULGULAR: Alt testler arasında yalnızca düzenli şekiller testinde erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla sayıda doğru işaretleme yaptıkları (p<0.05) bulundu. AHS açısından ise düzenli harf ve düzenli şekiller testinde erkek öğrencilerin daha az AHS’na sahip olduğu tespit edildi (p<0.05). Ayrıca dört alt teste ait TTS’nin Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinde üst sınıflara göre daha uzun olduğu bulundu (p<0.05). Ebelik 1. sınıf öğrencilerinde ise dört alt teste ait TTS’nin üst sınıflara göre yine uzun olduğu ancak anlamlı farklılık göstermediği bulundu. TARTIŞMA ve SONUÇ: Öğrencilerin dikkat düzeyi yaşa ve cinsiyete göre değişiklik göstermektedir, özellikle birinci sınıfta okuyan öğrencilerin dikkat düzeyi üst sınıflara göre daha düşüktür.
 
INTRODUCTION: In this study, the aim is to examine the attention levels of the students of the Health School by the way of Cancellation Test with regard to some variables. METHODS: The Cancellation Test, which is used to determine the attention levels of the students, consists of 4 subtests. These tests are exercised on the students respectively; and the average “Number of Total Marked Targets” (NTMT), “Number of Skipped Targets” (NST), “Number of Marked Wrongly Targets” (NMWT) and “Duration of Completing Test” (DCT) is calculated. RESULTS: It is found that the male students make more correct marking than the female students (p<0.05) only in the regular shapes test among the subtests. With regard to the NST, it is identified that the male students have less NST (p<0.05). Also, it is found that the DCT for the four subtests is longer for the freshman students of Nursing than the higher classes (p<0.05), and the DCT for the four subtests is again longer for the freshman students of Midwifery than the higherclasses but it does not show a significant difference. DISCUSSION AND CONCLUSION: The attention levels of the students differ according to age and gender, especially the freshman students have a lower attention level than the higher classes.
 

Volume

6

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5313

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: