• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Problem Algısı

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Eryılmaz, Önder
Yılmaz, Ayşegül Pehlivan
Günel, Elvan

Metadata

Show full item record

Abstract

Araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal problem algısının belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu farklı özelliklere sahip sekiz sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizinde tümevarımsal analiz yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal problem algısı ile yapısalcı, sosyal yapılandırmacı, sembolik etkileşimci ve çatışmacı kuramlar arasında benzerlikler olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal problem algısının aile, kültür ve kitle iletişim araçları gibi çeşitli kaynakların şekillendirdiği görülmüştür. Ayrıca sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal problemlerin öğretimine ilişkin yeterli becerilere sahip olmadıklarını düşündüğü sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlardan hareketle sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programında bulunan sosyal problemlerin öğretimi ile ilgili olabilecek seçmeli ve zorunlu derslerin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal problemlerin öğretimine ilişkin eksiklikleri göz önünde bulundurularak gözden geçirilmesi ve düzenlenmesi önerilmiştir.
 
Purpose: The main purpose of this research isto understand pre-service social studies teachers’ perceptions of social problems.Design/Methodology/Approach: The phenomenological design was employed in order to investigate pre-service social studiesteachers’ perceptions of social problems. Participants are consisted of eight pre-service social studies teachers. Data wasobtained in the fall semester in 2016-2017 academic year. Semi-structured interviews were used as data collection tool. Theinductive analysis approach was adopted to analysis data.Findings: As a result of the research, it was revealed that there are similarities between the pre-service social studies teachers’perceptions of social problems and functionalist (structuralist), confrontational, symbolic interactionist and social constructivisttheories.Highlights: It was concluded that pre-service social studies teachers’ perceptions of social problem are shaped by differentresources such as family, culture, political groups, and mass media. Besides, it was found that pre-service social studies teachersdid not feel that they have enough skills and experiences about how to teach social problems in the courses.
 

Volume

30

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5269

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: