“Vücudumuzdaki Sistemler” Ünitesi Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik
Özet
Öğretim programlarının revize edilmesi ya da yenilenmesiyle birlikte kazanımları ölçen ölçme ve değerlendirme araçlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Fen eğitiminde araştırmalar yapan bilim insanlarının ve fen öğretmenlerinin yenilenen programların ünite ve kazanımlarına yönelik geliştirilen bu ölçme araçlarından faydalanmaları eğitimin kalitesinin arttırılmasına faydalı olmaktadır. Bu bakımdan araştırmanın amacı, altıncı sınıf fen bilimleri dersi “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi kazanımlarını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme değerlendirme aracını literatüre kazandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle ünitenin kazanımları analiz edilerek, uygun olabilecek 41 maddeden oluşan madde havuzu hazırlanmıştır. Ünitenin konu ve kazanımlarına yönelik belirtke tablosu hazırlanarak, fen eğitimi alanında ve Millî Eğitim Bakanlığı’nda çalışan alan uzmanı ve konu alan uzmanlarının görüşlerine başvurularak testin kapsam geçerliliği sağlanmıştır. Hazırlanan 41 çoktan seçmeli sorudan oluşan vücudumuzdaki sistemler başarı testi 2018-2019 eğitim öğretim yılında Çorum İli’ndeki bir ortaokulda öğrenim gören 427 altıncı sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Pilot uygulamadan sonra veri analizleri için ayırt edicilik ve güçlük değerleri belirlenmiştir. Geliştirilen testin ortalama madde güçlüğü ve madde ayırt ediciliği ile birlikte güvenirlik olarak Kuder Richardson-20 (KR-20) tespit edilmiştir. Analiz sonuçları değerlendirildiğinde, 6 maddenin ayırt edicilik indeksinin düşük olmasından dolayı çıkarılması gerektiğine karar verilmiş ve 35 maddelik “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi ölçme aracı geliştirilmiştir. Ortalama güçlük (p) 0.552, ortalama ayırt edicilik (r) 0.486 olarak hesaplanmıştır. Hesaplanan güvenirlik katsayısı 0.885 olarak tespit edilmiştir. Madde analizi sonucunda orta güçlükte, ayırt edicilik gücü yüksek ve güvenilir bir başarı testi elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak, aynı ünitede ya da “Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı” ünitesi ile ilgili açık uçlu sorulardan oluşan, iki ve üç aşamalı testler geliştirilebilir şeklinde çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Cilt
5Sayı
2Koleksiyonlar
- Öksüz Yayınları [1372]