İlkokul Öğrencilerinin Bilim ve Bilim İnsanına İlişkin Algıları
Özet
Bu çalışmanın amacı ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin bilim ve bilim insanına ilişkin algılarını ortaya koymaktır. Bu çalışma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde nitel araştırma desenlerinden, olgubilim deseni kullanılarak yapılmıştır. Çalışma grubunu oluşturan 50 öğrenci amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme tekniği kullanılarak seçilmiştir. Çalışmanın verileri DAST (Draw A Scientist Test-Bir Bilim İnsanı Çiz Testi) testi kullanılarak toplanmıştır. Testten elde edilen veriler, araştırmacılar tarafından betimsel analiz yöntemine uygun olarak analiz edilmiştir. Çalışmada öğrenciler bilim adamına yönelik fiziksel algısını; en fazla %35’lik oranla “laboratuvar önlüklü bilim insanı” şeklinde, daha sonra %27’si “olağan dışı saça sahip bilim insanı” şeklinde, %25’i “gözlüklü bilim insanı” şeklinde çizdiği tespit edilmiştir. Araştırma ve bilgi sembollerinin kullanıldığı çizimler incelendiğinde ise öğrencilerin %80’ninin bilim insanını laboratuvar malzemeleri kullanırken, %20’sinin bilim insanını bilgi kaynaklarını kullanırken resmettiği görülmüştür. Ayrıca cinsiyet algısına ilişkin bulgular incelendiğinde, öğrencilerin %72’si bilim insanını erkek, %28’i ise bilim insanını kadın olarak ifade etmiştir. Öğrencilerin bilim insanı algısının oluşmasında, %30 oranla kitapların, %28 oranla hayal gücünün, %28 oranla televizyon da yayımlanan programlar ve çizgi filmlerin, %8 oranla öğretmenlerin, %6 oranla ise kendi çevresinin etkisi olduğu görülmüştür. Sonuç olarak öğrencilerin bilim insanına ilişkin algıları oldukça çeşitlilik göstermektedir. The purpose of this research is to reveal primary school 4th grade students’ perceptions about science and scientist. This research has been conducted by phenomenological research design. The study group consists of 50 students and has been selected using the easily accessible sampling technique. The data has been collected by Draw A Scientist Test (DAST). All collected data has been analyzed by descriptive analysis method. According to that, % 35 of students perceive scientist as “scientist in lab coat”; % 27 of them perceive scientist as “owner of unusual hair”; and % 25 of them perceive scientist as “scientist with glasses”. Also, % 80 of the students draw scientist as using the laboratory materials and % 20 of them draw scientist as using the sources of information. Furthermore, when the perceptions of students about scientists’ gender have been examined, % 72 of them state that scientists are male and % 28 of them say they are female. The researchers have found that books have effects on students’ science and scientists perceptions with the rate of 30 percentage; imagination has effects on students’ science and scientists perceptions with the rate of 28 percentage; programs and cartoons on television have effects on students’ science and scientists perceptions with the rate of 28 percentage; teachers have effects on students’ science and scientists perceptions with the rate of 8 percentage; and their own environment have effects on students’ science and scientists perceptions with the rate of 6 percentage. Consequently, students' perceptions of scientists differ broadly.
Cilt
8Sayı
4Koleksiyonlar
- Öksüz Yayınları [1372]