• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sınıf öğretmenlerinin bilişötesi öğrenme stratejileri, özyeterlik algısı ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Can, Kemal
Uluçınar Sağır, Şafak

Metadata

Show full item record

Abstract

Bilişin kontrol edilerek değerlendirildiği üst düzey farkındalık sistemi olan bilişötesi, bireylerin problem çözme becerileri ve özyeterlik algısı üzerinde etkilidir. Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin bilişötesi öğrenme stratejilerini, öz yeterlik algısı düzeylerini ve problem çözme becerilerini farklı değişkenler açısından incelemek ve bu boyutlar arasındaki ilişkinin tespiti amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırma evrenini Aksaray İlindeki sınıf öğretmenleri, örneklemini ise 2016-2017 eğitim öğretim yılında Aksaray İlindeki ilkokullarında görev yapan 109 kadın, 108 erkek olmak üzere toplam 217 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler öğretmen özyeterlik ölçeği, problem çözme ölçeği, bilişötesi öğrenme stratejileri ölçeğive kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin bilişötesi öğrenme stratejileri, problem çözme becerileri ve özyeterlik algı düzeyleri yüksek düzeydedir. Bilişötesi öğrenme stratejileri ve problem çözme becerileri cinsiyet ve mesleki tecrübeye göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Ayrıca özyeterlik algısı cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermezken, mesleki tecrübe gruplarına göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Sınıf öğretmenlerinin bilişötesi öğrenme stratejileri, özyeterlik algısı ve problem çözme becerileri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin özyeterlik algıları, bilişötesi öğrenme stratejileri ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesi öğretim kalitesini artırabileceği önerilmiştir.Bu becerileri geliştirebilmek için eğitim verilebilir.
 
Metacognitive, which is a high level awareness system in which cognition is controlled and assessed, is influential on individual problem-solving abilities and self-efficacy perception. This research was conducted to investigate the metacognitive learning strategies, self-efficacy perceptions and problem solving skills of classroom teachers in terms of different variables and to determine the relation between them. Correlational survey method was used in this research. The research universe consists of class teachers in Aksaray and the sample consists of 109 female and 108 male teachers working in primary schools in Aksaray province in 2016-2017 academic year. The data were collected by teacher self-efficacy scale, problem solving scale, metacognitive learning strategies scale and personal information form. According to the results of the research, it was determined that the level of metacognitive learning strategies, problem solving skills and self - efficacy perception level of the class teachers were high. There was no significant difference between metacognitive learning strategies and problem solving skills according to age, gender and professional experience characteristics. In addition, while the self-efficacy perception does not show any significant difference according to sex, it shows a significant difference according and professional experience groups. It has been determined that there is a positive and moderately significant relation between classroom teachers' metacognitive learning strategies, self-efficacy perception and problem solving skills. It has been suggested that classroom teachers' self-efficacy perceptions, metacognitive learning strategies and the studies' they will do to improve problem-solving skills may increase the quality of instruction.
 

Volume

4

Issue

1

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/5044

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: