Developing the Self-Efficacy Scale of Teachers' Digital Teaching Material Development
Özet
The aim of this study is to develop a scale to determine the material creation self-efficacy with the current web 2.0 tools, in accordance with the changing qualifications of teachers in the course of time. The study group consists of 132 participants in total of 308 participants, while 176 are teachers. In order to examine the construct validity of the scale, exploratory and confirmatory factor analyzes were performed. After the necessary items were removed, item total correlation method was used to test the level of service of the remaining 38 items. Pearson’s r test for validity of the scale; In order to determine the distinguishability of the items, 27% upper group and 27% subgroup were determined and the difference between the groups was examined. In order to obtain reliability, internal consistency coefficients were calculated, and stability tests were performed with test-retest method. The scale consists of 3 factors and 38 items. The factors are named with regard to the item contents. 14 items under the Web 2.0 Development factor, 18 items under the Design factor and 6 items under the Negative Outlook factor were formed. The Cronbach Alpha value of the factors in the scale is 0,961. The factors determined in the scale explained 62% of the total variance. As a result of the analysis, the scale was found to be valid and reliable. Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin zaman içinde değişen yeterliliklerine uygun olarak, güncel web 2.0 araçları ile materyal oluşturma öz-yeterliğini belirlemek için bir ölçek geliştirilmektir. Toplamda 308 katılımcının 132’sini öğretmenler oluştururken, 176’sını öğretmen adayları oluşturmaktadır. Elde edilen veriler üzerinden ölçeğin yapı geçerliliğine bakılması için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Gerekli maddeler çıkarıldıktan sonra kalan 38 maddenin, amaca hizmet etme düzeyini test edebilmek için madde toplam korelasyon yöntemi kullanılmıştır. Ölçeğin geçerliliği için Pearson’s r testi; Maddelerin ayırt ediciliğini belirlemek için %27 üst grup ve %27 alt grup belirlenerek gruplar arasındaki farka bakılmıştır. Güvenirliğini elde etmek üzere iç tutarlılık katsayıları hesaplanarak, test tekrar test yöntemi ile kararlılık testleri yapılmıştır. Ölçek 3 faktörden ve 38 maddeden oluşmaktadır. Faktörler madde içerikleri göz önünde bulundurularak isimlendirilmiştir. “Web 2.0 Geliştirme” faktörü altında 14 madde, “Tasarım” faktörü altında 18 madde ve “Olumsuz Bakış” faktörü altında 6 madde şeklinde bir yapı oluşturulmuştur. Ölçekteki faktörlerin toplamının Cronbach Alpha değeri ise 0,961’dır. Ölçekte belirlenen faktörler toplam varyansın%62’sini açıkladığı belirlenmiştir. Analizler sonucunda ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.
Cilt
4Sayı
2Koleksiyonlar
- Öksüz Yayınları [1372]