CLASSROOM TEACHERS' VIEWS ON SCIENCE, TECHNOLOGY, MATHEMATICS AND ENGINEERING (STEM) PRACTICES
Özet
Science, Technology, Mathematics, Engineering (STEM) applications have been integrated into the science curriculum in our country in order to catch the rapid development of technology and information production. With STEM education, it is aimed to provide multidimensional learning by giving priority to interdisciplinary approach in science, technology, mathematics and engineering. STEM applications are very important in that science teachers can adapt to the science program and achieve the goal of the science course. For this reason, teachers' views on STEM integration are important. The purpose of this study is to determine the views of the classroom teachers on STEM applications. The case study method, which is a qualitative research approach, was used in the research and semi-structured interviews with ten elementray teachers were conducted. Teachers were selected based on different criteria such as teaching science classes and having different experiences. The data were collected through a semi-structured interview form consisting of twelve questions prepared by the researchers and validated by taking the opinions of the science education experts. In the analysis of the data, content analysis technique was used. As a result of the interviews, most of the elementary teachers indicated that they had knowledge about the research inquiry-based teaching approach and the renewed science curriculum, but they did not know anything about the STEM approach. They stated that they can use mathematics and technology and STEM approach information together in science lessons. Teachers think that students will be able to win engineering skills by designing new products. Teachers complained that the course was in adequate, the classes were too crowded, the materials were missing, and there were no laboratories at schools. The teachers process the lessons by using the textbooks with narration and question and answer techniques, citing the short duration of the lesson. Teachers have stated that students will gain engineering skills by designing new products. Teachers stated that with the STEM approach, students will develop creative thinking, problem solving, scientific process skills and inter disciplinary learning. Class teachers have found themselves inadequate by stating that they should be trained in STEM-related practices. As a result, the teachers have a positive perception about the STEM approach; but they are not the only ones who are willing to pay for it, and they will be ableto do so Teknoloji ve bilgi üretimindeki hızlı gelişimi yakalayabilmek için ülkemizde Fen bilimleri dersi öğretim programına Fen Teknoloji Matematik Mühendislik (FeTeMM) uygulamaları entegre edilmiştir. FeTeMM eğitimi ile fen, teknoloji, matematik ve mühendislik alanında disiplinler arası yaklaşımı ön plana çıkararak çok boyutlu öğrenme sağlanması amaçlanmaktadır. Fen bilimlerini öğreten öğretmenlerin program değişikliğine uyum sağlayabilmeleri ve FeTeMM etkinliklerini derslerinde uygulamaları fen dersinin hedefine ulaşmasının tek yoludur. Bu nedenle öğretmenlerin FeTeMM entegrasyonu bilgisine ilişkin görüşleri önemlidir. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin FeTeMM uygulamaları hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı olan durum çalışması yöntemi kullanılarak on sınıf öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin seçiminde fen dersini veriyor olması, farklı mesleki deneyimlere sahip olması gibi kriterler aranmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan ve fen eğitimi uzman görüşleri alınarak geçerlik çalışması yapılan on iki sorudan oluşan yarı yapılandırılmış mülakat formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda sınıf öğretmenlerinin çoğu araştırma sorgulamaya dayalı öğretim yaklaşımı ve yenilenen fen öğretim programı hakkında bilgisinin olduğunu fakat FeTeMM yaklaşımı hakkında herhangi bir bilgisinin olmadığını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu derslerini eğitim ortamı ile deney araç ve gereçlerinin yetersizliğini, sınıf mevcutlarının fazlalığını, fene ayrılan ders süresinin kısa olmasını gerekçe göstererek derslerini ders kitabından yararlanarak anlatım ve soru cevap teknikleriyle işlemektedir. Öğretmenler mühendislik becerilerini öğrencilerin yeni ürünler tasarlayarak edineceklerini ifade etmişlerdir. FeTeMM yaklaşımına yer verilerek öğrencilerin yaratıcı düşünme, problem çözme, bilimsel süreç becerilerini ve disiplinler arası öğrenmelerini geliştirebilecekleri vurgulanmıştır. Sınıf öğretmenleri FeTeMM ile ilgili uygulamalarda eğitime ihtiyaç duyduklarını belirterek bu konuda kendilerini yeterli görmemiştir. Sonuç olarak sınıf öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı ile ilgili olumlu algıya sahip oldukları; fakat eğitim ortamlarının programın beklentilerine cevap vermesi, zaman ve materyal sorununun ortadan kalkması, öğretmenlere konu ile ilgili eğitimlerin verilmesi halinde bu yaklaşımın amacına ulaşacağını ifade etmişlerdir.
Cilt
2018Sayı
11Koleksiyonlar
- Öksüz Yayınları [1372]