• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ÜNİVERSİTELERDE İDARİ PERSONELİN KAYIRMACILIĞA BAKIŞ AÇISI

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2024

Author

Cankurtaran, Yeliz

Metadata

Show full item record

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, kayırmacılığa yönelik idari personelin görüşlerini derinlemesine incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmacı çalışma boyunca “kayırmacılık kavramının tanımı nedir?” “kayırmacılığın nedenleri nelerdir? ” ve ‘’kayırmacılığı önlemek için neler yapılmalıdır?’’ sorularına yanıt aramıştır. Yöntem: Bu çalışma nitel araştırma yaklaşımı anlayışı çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Amasya Üniversitesi’nde görev yapan 12 idari personelden meydana gelmektedir. Yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi ile elde edilen veriler betimleyici bakış açısına göre analiz edilmiştir. Bulgular: Buna göre çalışmaya katılan idari personeller kayırmacılık kavramını yol gösterici olmak, haksızlık ve koruyup kollamak olarak, işini gördürme sanatı, torpilli olmak, çalışma ortamına zarar verme ve hırs, ayrımcılık, baskı ve diğer olarak tanımlamışlardır. Ayrıca araştırmacı, idari personelin kayırmacılığı önlemek için yapılması gerekenleri KPSS sınavı, liyakat ve ceza şeklinde bulmuştur. Tartışma: Bulgular doğrultusunda araştırmacı idari personeller için kayırmacılık hakkında KPSS sınavının yapılması, mülakatların (sözlü sınav) kaldırılması, liyakate uygun davranılması, caydırıcı cezalar verilmesi gibi birtakım önerilerde bulunmuştur.
 
The aim of this study is to examine the views of administrative staff on favoritism in depth. For this purpose, the researcher sought answers to the questions "what is the definition of favoritism?" "what are the causes of favoritism?" and "what should be done to prevent favoritism?" throughout the study. " and "what should be done to prevent favoritism?". This research is a qualitative study and was conducted using a phenomenological design. The researcher used a semi-structured interview technique to collect data. The data obtained with this method were analyzed according to the descriptive perspective. The sample of the study consists of 12 administrative staff working at Amasya University. Accordingly, the administrative staff participating in the study defined the concept of nepotism as guiding, unfairness, protecting and protecting, the art of getting one's job done, being favored, damaging the working environment and ambition, discrimination and pressure. They stated the reasons for favoritism as closeness, interest, pressure and the desire to gather power in oneself. In addition, the researcher found merit and punishment as the actions to be taken by administrative staff to prevent favoritism. In line with the findings, the researcher made some suggestions about nepotism for administrative staff such as abolishing interviews (oral exams), acting in accordance with merit, and imposing deterrent penalties.
 

Issue

49

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/4820

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: