THE RELATIONSHIP BETWEEN DEMOCRATIC ATTITUDES OF PRE-SERVICE TEACHERS AND ATTITUDES TOWARDS VIOLENCE (AMASYA UNIVERSITY EXAMPLE)
Özet
The aim of this study is to determine the relationship between democratic attitudes of pre-service teachers and attitudes towards violence. data were collected via attitude scale and interpreted. In this study, carried out by relational screening model, “Democratic Attitude Scale” developed by Gözütok (1995) and “determining pre-service teachers attitudes towards violence scale”, developed by Gözütok (1993) were used . And, 83 preservice teacher candidates studying at Amasya University Educational Faculty Primary School teaching and Social Studies departments were used as participants in 2015-2016 education periods. As a result, no significant relationship was found between pre-service teachers’ democratic attitudes and attitudes towards violence. Besides this, results related to democratic features were as predicted. Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının demokratik tutumları ve şiddete karşı tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada veriler tutum ölçeği uygulanarak toplanmış ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülmüş bu araştırmada Gözütok (1995) tarafından geliştirilen “Demokratik Tutum Ölçeği” ve Gözütok tarafından geliştirilen (1993)”Öğretmen Adaylarının Şiddete Karşı Tutumlarının Belirlenmesi Ölçeği” kullanılmış ve 2015-2016 eğitim-öğretim döneminde Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler programlarında öğrenim gören 85 öğretmen adayına uygulanmıştır. Uygulama sonucunda, öğretmen adaylarının demokratik tutumları ve şiddete karşı tutumları arasındaki ilişkinin beklenen biçimde ve anlamlı olmadığı görülmüştür. Bununla birlikte demografik özelliklerle ilgili sonuçlar, beklenti yönündedir.
Cilt
2Sayı
2Koleksiyonlar
- Öksüz Yayınları [1372]