• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • Öksüz Yayınları
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hemşirelik Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri ile Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum ve Algıları Arasındaki İlişki

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

Yılmaz, Merve Çayır
Kurtgöz, Asli

Metadata

Show full item record

Abstract

Giriş: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin kişilik özellikleri ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum ve algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yöntem: Kesitsel tipteki bu araştırma 296 hemşirelik bölümü öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma verileri Tanıtıcı Bilgi Formu, On-Maddeli Kişilik Ölçeği, Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin On-Maddeli Kişilik Ölçeği alt boyutlarından “Deneyime Açıklık” puan ortalaması 10.17±2.64, “Yumuşak Başlılık” puan ortalaması 10.76±2.13, “Sorumluluk” puan ortalaması 11.11±2.36, “Duygusal Dengelilik” puan ortalaması 8.75±2.65 ve “Dışadönüklük” puan ortalaması 9.56±3.14 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalaması 154.62±17.85, Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği puan ortalaması ise 82.31±10.55 olarak saptanmıştır. On-Maddeli Kişilik Ölçeği “Yumuşak Başlılık” ve “Sorumluluk” alt boyut puanları ile Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği puanları arasında ve On-Maddeli Kişilik Ölçeği “Deneyime Açıklık” ve “Sorumluluk” alt boyut puanları ile Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği puanları arasında düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p
 
Introduction: This research was carried out to determine the relationship between the personality traits of nursing students and their attitudes and perceptions towards the nursing profession. Methods: This cross-sectional study was conducted with 296 nursing students. Research data were collected using Descriptive Information Form, Ten-Item Personality Inventory, Attitude Scale for Nursing Profession, and Perception of Nursing Professional Scale. Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis H test and Spearman correlation analysis were used to evaluate the data. Results: The students’ Ten-Item Personality Inventory sub-dimensions, “Openness to Experience” mean score is 10.17±2.64, “Agreeableness” mean score is 10.76±2.13, “Conscientiousness” mean score is 11.11±2.36, “Emotional Stability” mean score is 8.75±2.65, and “Extraversion” mean score It was found 9.56±3.14. The students’ Attitude Scale for Nursing Profession score average was 154.62±17.85, and the Perception of Nursing Professional Scale mean score was 82.31±10.55. It was determined that there was a low-level positive and significant relationship between Ten-Item Personality Inventory “Agreeableness” and “Conscientiousness” sub-dimension scores and Attitude Scale for Nursing Profession scores, and between Ten-Item Personality Inventory “Openness to Experience” and “Conscientiousness” sub-dimension scores and Perception of Nursing Professional Scale scores (p
 

Volume

3

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12450/4502

Collections

  • Öksüz Yayınları [1372]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: