Okul sporları müsabakalarına katılan ve katılmayan ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik ilgi ve yatkınlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırma, okul sporları müsabakalarına katılan ve katılmayan ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik ilgi ve yatkınlıkları arasındaki ilişkiyi incelemek amacı ile yapılmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini ortaokul düzeyinde okul sporlarına katılan ve katılmayan öğrenciler oluştururken, örneklemini basit rasgele örneklem belirleme yöntemi ile belirlenen ve istekli olarak araştırmaya dahil edilen 1299 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla 3 bölümden oluşan araştırma formlarından faydalanılmıştır. Formun birinci bölümünde ortaokul öğrencilerinin demografik bilgilerini öğrenmeyi amaçlayan soruların yer verildiği, ikinci bölümünde ortaokul düzeyindeki çocukların beden eğitimi dersine yönelik yatkınlıklarını tespit edebilmek amacıyla Öncü, Gürbüz, Küçük-Kılıç ve Keskin'in (2015) Türkçe 'ye uyarladığı Beden Eğitimi Yatkınlık Ölçeği ile Uğraş ve Temel (2020) tarafından geliştirilen Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlgi Ölçeğinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 22 paket programı ile analiz edilmiş ve yapılan analizler sonucunda verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Verilerin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve regresyon testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre okul sporlarına katılan ve katılmayan ortaokul öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik ilgi ve yatkınlıklarının orta seviyenin üzerinde olduğu saptanmıştır. Kız ve erkek öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik yatkınlık ve ilgi düzeylerinin erkek öğrencilerin daha yüksek olduğu, yaş ve sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin yatkınlık ve ilgi seviyelerinin azaldığı, ailesinde spor ile ilgilenen birey bulunması, okul sporlarında yer aldığını ve bir spor kulübünde lisanslı sporcu olduğunu belirten katılımcıların yatkınlık ve ilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Anne ve babası önlisans, lisans ve lisansüstü olan öğrencilerin öz-yeterlilikleri daha yüksek olduğu tespit edilirken yine spor yaşı 1 yıl ve daha az olan öğrencilerin tutum ve öz yeterliliklerinin diğer öğrencilere göre daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Spor türü ve gelir düzeyi değişkenine göre elde edilen puanlar arasında anlamlı fark bulunamamıştır. This study aimed to investigate the relationship between middle school students' interest in and aptitude towards physical education classes and their participation in school sports competitions. The research the relational screening model of quantitative research methods was employed, a quantitative research method commonly employed in educational research. The population for this study comprised middle school students who either participated or did not participate in school sports competitions, while the sample size consisted of 1299 students selected through a simple random sampling method, ensuring a representative sample. The participants voluntarily took part in the research. Data collection was conducted using research forms structured into three sections. The first section of the form focused on gathering demographic information about the middle school students, while the second section included scales adapted for the study's purposes. These scales were the Physical Education Aptitude Scale, adapted into Turkish by Öncü, Gürbüz, Küçük-Kılıç, and Keskin (2015), and the Physical Education and Sports Interest Scale developed by Uğraş and Temel (2020). These scales were designed to assess the students' aptitudes and interests towards physical education classes. The collected data were analyzed using the SPSS 22 statistical software package. Various statistical methods were employed, including t-tests, one-way analysis of variance (ANOVA), correlation analysis, and regression analysis. The analyses aimed to explore the relationship between students' participation in school sports competitions, their interest in and aptitude towards physical education classes, and other relevant factors. The results of the study revealed that both participating and non-participating middle school students exhibited above-moderate levels of interest and aptitude towards physical education classes. Additionally, it was observed that male students tended to have higher levels of aptitude and interest compared to female students. Furthermore, as students' age and grade level decreased, their interest and aptitude towards physical education classes also decreased. Factors such as having family members interested in sports, active participation in school sports, and being licensed athletes in sports clubs were associated with higher levels of interest and aptitude. Moreover, students whose parents held higher educational degrees, such as associate, bachelor's, and postgraduate degrees, demonstrated higher self-efficacy. Conversely, students with a shorter history of involvement in sports activities showed lower levels of positive attitudes and self-efficacy towards physical education classes. Overall, the study contributes to our understanding of the complex interplay between students' participation in school sports competitions, their interest in and aptitude towards physical education classes, and various socio-demographic factors. These findings have implications for educators, policymakers, and stakeholders involved in promoting physical activity and student engagement in physical education.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCtwjX5lUI6kN6YOUGEzRS5Wp7wkmFpmknw1b7SsDX1Yq-https://hdl.handle.net/20.500.12450/4030
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [103]