Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumları ile okula aidiyet duygusu arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumları ile okula aidiyet duyguları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Ordu ili Korgan ilçesindeki kamuya ait dokuz tane ortaokulun 5.6.7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 465 erkek 515 kız olmak üzere toplam 980 öğrenci katılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analiz işlemleri için SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Ölçek verilerinin güvenilirlik düzeyinin belirlenmesinde Cronbach's Alpha iç tutarlık katsayıları incelenmiştir. Cinsiyet, okul türü ve okul takımında yer alma durumuna göre ölçek puanlarının kıyaslanmasında Independent Samples T test kullanılırken, okula aidiyet düzeyinin beden eğitimi ve spora yönelik tutum üzerindeki etkisinin incelenmesinde Çoklu Doğrusal Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin beden eğitimi ve spora yönelik tutum düzeyleri ile okula aidiyet düzeyleri arasında, beden eğitimi ve spora yönelik tutum düzeyleri ile toplam okula psikolojik aidiyet düzeyleri arasında pozitif ve orta düzeyin altında anlamlı ilişki olduğu, beden eğitimi ve spor dersi tutum düzeyleri ile reddedilme hissi düzeyleri arasında negatif ve orta düzeyin altında anlamalı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Yaptığımız bu çalışmada öğrencilerin eğitim gördükleri sınıfa göre okula aidiyet ölçeğine baktığımızda anlamlı olduğu 7. Sınıf öğrencilerinin okula aidiyet düzeylerinin diğer sınıflara göre yüksek olduğu görülmüştür. Beden eğitimi ve spora yönelik tutum ölçeği ile okula aidiyet ölçeklerinin ikisinde de not ortalaması yüksek olan öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının yüksek olduğu ve bu durumunda okullarına olan aidiyetlerini pozitif yönlü etkilediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından elde edilen verilere göre Beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumunun artmasıyla okula duyulan aidiyetin arttığı, reddedilme hissinin ise azaldığı görülmektedir. This study aimed to examine the relationship between secondary school students' attitudes towards physical education and sports lessons and their sense of belonging to the school. A total of 980 students, 465 boys and 515 girls, studying in the 5th, 6th, 7th and 8th grades of nine public secondary schools in the Korgan district of Ordu province in the 2022-2023 academic year, participated in the population of the research conducted in the relational scanning model. SPSS 22.0 program was used to analyze the data collected within the scope of the research. Cronbach's Alpha internal consistency coefficients were examined to determine the reliability level of the scale data. While Independent Samples T test was used to compare the scale scores according to gender, school type and participation in the school team, Multiple Linear Regression analysis was used to examine the effect of the level of school belonging on attitudes towards physical education and sports. There was a positive and significant relationship below the moderate level between the students' attitude levels towards physical education and sports and their level of school belonging, between their attitude levels towards physical education and sports and their total psychological belonging level to the school, and their level of attitude towards physical education and sports lesson and their level of rejection feeling. It was determined that there was a negative and significant relationship between the two. In this study, when we look at the school belonging scale according to the grade in which the students study, it is seen that it is significant and the school belonging level of 7th grade students is higher than other grades. It has been determined that students with high grade point averages in both the attitude towards physical education and sports scale and the school belonging scale have high attitudes towards physical education lessons and this positively affects their belonging to their schools. According to the data obtained from the research results, it is seen that as the attitude towards physical education and sports lessons increases, the sense of belonging to the school increases and the feeling of rejection decreases.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=E_eEUHQic_C-LvhxNQn1WwKGLoc3caHRLXz3Oh7-Uu4IQ6t8Xr8lqZxRcnaeNGKWhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/4026
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [103]