Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ile aile uyumu ve yaşam doyumu ilişkisinin incelenmesi
Özet
Çocukluk çağı travmaları, bireylerin yetişkinlik döneminde ruhsal sağlıkları ve aile içi ilişkileri üzerinde uzun vadeli etkilere yol açabilmektedir. Bu doğrultuda çocukluk çağı travmalarının gençlik ve yetişkinlik döneminde etkisini değerlendiren çalışmalara gereksinim duyulmaktadır. Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ile aile uyumu ve yaşam doyumu düzeylerini incelemek, çocukluk çağı travmaları ile aile uyumu arasında ve çocukluk çağı travmaları ile yaşam doyumu arasında bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. İlişkisel tarama modelinde kesitsel bir araştırma olan bu çalışma Kasım-Aralık 2023 tarihleri arasında Amasya Üniversitesi'nde öğrenim gören 814 öğrenci ile yapılmıştır. Veriler "Kişisel Bilgi Formu", "Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları Ölçeği (ÇÖYÖ)","Aile Uyum Ölçeği (AUÖ)" ve "Yaşam Doyum Ölçeği (YDÖ)" ile yüz yüze görüşme yapılarak toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler bir istatistik programı ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan üniversite öğrencilerinin yaş ortalaması 20,68±1,50, %66,2'si kadın ve %33,8'i erkektir. Öğrencilerin ÇÖYÖ puan ortalaması 38,85±15,17; alt boyutlara ilişkin ortalama değerler ise Fiziksel İstismar=6,61±3,34; Cinsel İstismar=6,72±4,15; Duygusal İstismar=8,51±4,18, Fiziksel İhmal=7,66±3,29 ve Duygusal İhmal=9,36±4,07'dir. AUÖ'nün puan ortalaması 20,01±4,89 ve YDÖ'nün puan ortalaması ise 15,60±4,92'dir. ÇÖYÖ ve AUÖ puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı, negatif yönlü ve orta düzey bir ilişki vardır (r = -0,629: p = 0,000). AUÖ puanlarında meydana gelen değişimin %46,5'i ÇÖYÖ puanları ile açıklanmaktadır (R 2 = 0,465). ÇÖYÖ puanlarında meydana gelen bir birimlik artış AUÖ puanlarını -0,205 birim azaltmaktadır (Beta = -0,205). ÇÖYÖ ve YDÖ puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı, negatif yönlü ve orta düzey bir ilişki vardır (r = -0,450; p = 0,000). YDÖ puanlarında meydana gelen değişimin %19,9'u ÇÖYÖ puanları ile açıklamaktadır (R 2 = 0,199). ÇÖYÖ puanlarında meydana gelen bir birimlik artış YDÖ puanlarını -0,147 birim azaltmaktadır (Beta = -0,147). Üniversite öğrencilerinde yapılan bu çalışma sonucunda öğrencilerin düşük düzeyde olumsuz çocukluk çağı yaşantılarına sahip oldukları, yüksek düzeyde aile uyumu ve orta düzeyde yaşam doyumu yaşadıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin çocukluk çağı travmaları ile aile uyumu ve yaşam doyumu arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin çocukluk çağı örselenme yaşantıları ne kadar fazla ise aile uyumu ve yaşam doyumu düzeyleri o derece olumsuz etkilenmiştir. Bu doğrultuda; eğitim faaliyetleri içeresinde çocukluk çağından itibaren ihmal ve istismar konularında bilinçlendirme ve farkındalık çalışmalarına yer verilmesi ve ailelerle iş birliği yapılması önerilmektedir. Childhood traumas can lead to long-term effects on individuals' mental health and family relationships in adulthood. In this regard, there is a need for studies that evaluate the effects of childhood traumas in youth and adulthood. The aim of this research is to examine the levels of childhood traumas and family adjustment and life satisfaction in university students, and to determine whether there is a relationship between childhood traumas and family adjustment and between childhood traumas and life satisfaction. This study, which is a cross- sectional research in the relational survey model, was conducted with 814 students studying at Amasya University between November and December 2023. Data were collected throughface-to-face interviews using the "Personal Information Form", "Childhood TraumaExperiences Scale (CCAS)", "Family Adjustment Scale (FAS)" and "Life Satisfaction Scale (LSS)". The data obtained in the study were analyzed with a statistical program. The average age of the university students participating in the research was 20.68±1.50, 66.2% were female and 33.8% were male. The students' average CCAS score was 38.85±15.17; The mean values for the sub-dimensions are Physical Abuse=6.61±3.34; Sexual Abuse=6.72±4.15; Emotional Abuse=8.51±4.18, Physical Neglect=7.66±3.29 and Emotional Neglect=9.36±4.07. The mean score of FAS is 20.01±4.89 and the mean score of LSS is 15.60±4.92. There is a statistically significant, negative and moderate relationship between the CCAS and FAS scores (r = -0.629: p = 0.000). 46.5% of the change in FAS scores isexplained by CCAS scores (R 2 = 0.465). A one-unit i ncrease in CCAS scores decreases FAS scores by -0.205 units (Beta = -0.205). There is a statistically significant, negative andmedium-level relationship between CCAS and LSS scores (r = -0.450:p = 0.000). 19.9% of the change in LSS scores is explained by CCAS scores (R 2 = 0.199). A one-unit increase in the CCAS scores decreases the LSS scores by -0.147 units (Beta = -0.147). As a result of this study conducted on university students, it was determined that the students had low levels of negative childhood experiences, high levels of family adjustment and moderate levels of life satisfaction. It was determined that there was a significant negative relationship between students' childhood traumas and family adjustment and life satisfaction. The more childhood traumatic experiences students experienced, the more negatively their family adjustment and life satisfaction levels were affected. In this direction, it is recommended to include awareness raising activities on neglect and abuse issues starting from childhood within educational activities and to cooperate with families.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=LY6e5xGA7WWUpEdrBmEPLtXsfSXEY5qE6mD6sLW-45W_MGmzO0G9DN2U-XJhBCOAhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3980
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]