Okul yöneticisi, öğretmen ve veli bakış açısı ile okullarda kullanılan sosyal medya uygulamalarının eğitime etkisi: Çorum İli örneği
Özet
Bu araştırmada İlkokullarda kullanılan sosyal medya uygulamalarının eğitim öğretim süreçlerine etkisinin yönetici, öğretmen ve veli bakış açısı ile incelenmesi, problemlerin tespit edilmesi ve tespit edilen problemlere yönelik çözüm önerileri sunulması amaçlanmıştır. Araştırma Çorum İlinde gerçekleştirilmiş, il merkezindeki ilkokullarda görev yapmakta olan 8 okul yöneticisi, 8 ilkokul öğretmeni ve ilkokul kademesinde öğrencisi bulunan 8 velinin görüşleri alınmıştır. Nitel araştırma deseni ile yürütülen bu çalışmada olgu bilim deseni kullanılmış, yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile elde edilen veriler belirli temalar çerçevesinde kategorize edilerek incelenmiştir. Araştırma kapsamında katılımcıların sosyal medya kavramını nasıl tanımladıkları, sosyal medyanın öğrencilerin eğitim hayatlarına olumlu ve olumuz etkileri hakkındaki görüşleri ve sosyal medyanın eğitim süreçlerine olumlu etkisini artırıp olumsuz etkilerini azaltmak ya da ortadan kaldırabilmek için önerileri alınmıştır. Araştırmada okul yöneticisi, öğretmen ve velilerin sosyal medya kavramını çoğunlukla iletişim ve haberleşme kavramlarıyla ilişkilendirdiği görülmüştür. Çeşitli sosyal medya uygulamalarını farklı nedenle kullanan katılımcılar, öğrencilerin eğitimine katkı sağlamak için daha çok eğitim amaçlı geliştirilen Web 2.0 araçlarını kullanmaktadırlar. Ayrıca Web 2.0 araçlarının da zaman ve mekan sınırlaması olmaksızın bağlantı kurma, içerik üretme, paylaşma ve dönüt verme gibi özelliklerinden dolayı sosyal medya kavramı ile ilişkilendirildiği tespit edilmiştir. Sosyal medya uygulamalarının eğitim öğretim süreçlerine olumlu etkileri; istenilen bilgiye hızlı erişim sağlama, çevrim içi bağlantıda olma, iş birliğini destekleme, öğrenmede kalıcılık sağlama, tekrar fırsatı verme, çocuklar için ilgi çekici olma, yaratıcılığı geliştirme olarak tespit edilmiştir. Sosyal medyanın ilkokul çağı çocuklar için olumsuz etkileri; bireye uygun olmayan içeriğe maruz kalma, bağımlılık yapma, zaman kaybına neden olma; bireyde hareket eksikliğine bağlı sağlık sorunları, gerçek hayattan uzaklaşma, asosyallik, siber zorbalığa bağlı psikolojik sorunlar olarak tespit edilmiştir. Sosyal medya uygulamalarının ilkokul çağındaki çocukların eğitimine olumlu etkisini artırmak, etkilerini azaltmak ya da ortadan kaldırabilmek için; çocuklara sosyal medya okur yazarlığı kazandırılması, ebeveynlerin bilinçlendirilmesi, çocukların sosyal medya uygulamalarına olan ilgisinin eğitimciler tarafından sosyal medya ortamlarına özel hazırlanıp paylaşılan eğitsel içeriklerle doğru yönlendirilmesi, sosyal medya sağlayıcılar tarafından yaş gruplarına özel filtreleme seçenekleri geliştirilmesi ve çocuk yaş grupları için ebeveyn kontrolü önerilmektedir. In this research, it is aimed to examine the effects of social media applications used in primary schools on education and training processes from the perspective of administrators, teachers and parents, to identify problems and to offer solutions to the identified problems. The research was carried out in Çorum Province, and the opinions of 8 school administrators, 8 primary school teachers and 8 parents of primary school students who were currently working in a primary school in the city center were taken. In this study, which was conducted with a qualitative research design, the phenomenological pattern was used, and the data obtained through the semi-structured interview method were categorized and examined within the framework of certain themes. Within the scope of the research, how the participants defined the concept of social media, their opinions about the positive and negative effects of social media on students' educational lives, and their suggestions for increasing the positive effect of social media on educational processes and reducing or eliminating its negative effects were taken. In the research, it is seen that school administrators, teachers and parents mostly associate the concept of social media with the concepts of communication and correspondence. Participants, who use various social media applications for different reasons, use web 2.0 tools developed for educational purposes to contribute to the education of students. In addition, it has been determined that web 2.0 tools are associated with the concept of social media due to their features such as connecting, producing content, sharing and giving feedback without limitation of time and place. Positive effects of social media applications on education and training processes; It has been determined that it provides quick access to the desired information, being connected online, supporting cooperation, ensuring permanence in learning, giving the opportunity for repetition, being interesting for children, and improving creativity. Negative effects of social media for primary school children; Exposure to content that is not suitable for the individual, causing addiction, causing loss of time; Health problems due to lack of movement in the individual, alienation from real life, asociality, and psychological problems due to cyber bullying have been identified. In order to increase, reduce or eliminate the positive effects of social media applications on the education of primary school children; It is recommended to provide children with social media literacy, to raise parents' awareness, to direct children's interest in social media applications with educational content prepared and shared by educators specifically for social media environments, to develop filtering options specific to age groups by social media providers, and to provide parental control for child age groups.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cr4SkWLaRMhkDRBjqthpsd_xJJFAyPyJWjatSTqQSGtYi5KLumqexWu4uAGyfp3Yhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3977
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]