Uzaktan eğitimde sosyal bilgiler dersi hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmada uzaktan eğitimle Sosyal Bilgiler dersinde var olduğuna inanılan sorunlara somut çözüm önerileri sunarak sürecin daha verimli hale gelmesi amaçlanmıştır. Karma yönteminin uygulandığı araştırmanın nicel verileri, "Uzaktan Eğitimde Sosyal Bilgiler Dersi Hakkında Öğretmen Görüşleri Anketi" ile nitel verileri ise araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda 2022- 2023 eğitim-öğretim yılında Amasya il genelinde MEB'e bağlı 94 okulda görev yapan 100, nitel boyutta 15 Sosyal Bilgiler öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde SPSS 22.00 programı kullanılarak frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklemler için t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Ayrıca istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların bulunduğu ifadelerde farklılığın nerelerden kaynaklandığını bulmak amaçlı post-hoc Tukey ve post-hoc Tamhane testleri uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada; bilgisayar kullanma düzeyi düşük olan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin olumsuz olduğu; bilgisayar kullanma düzeyi orta olan öğretmenlerin ise sınavların adil yapılmadığı, dikkatin daha çabuk dağıldığı, materyal kullanmanın daha zor olduğu ve uzaktan eğitimin öğretmenlik tecrübelerinden faydalanmanın önünde engel olduğunu düşündükleri görülmüştür. Bilgisayar kullanma düzeyleri orta, iyi ve çok iyi olan öğretmenlerin düşük olan öğretmenlere göre dersi daha istekli anlattığı, günlük ortalama internet ve bilgisayar kullanma süresine göre uzaktan eğitime ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Bu bağlamda bilgisayar kullanma düzeyi öğretmenlerin uzaktan eğitimle Sosyal Bilgiler dersine ilişkin görüşlerini etkilerken, internet ve bilgisayar kullanma sürelerinin uzaktan eğitime yönelik görüşlerini etkilemediği söylenebilir. Araştırmada; öğretmenlerin yüz yüze eğitimi uzaktan eğitime tercih ettikleri, kullanılan yöntem ve tekniklerin kazanımların elde edilmesinde yetersiz buldukları, uzaktan yapılan eğitimde kullanılan ölçme ve değerlendirme tekniklerini yeterli ve objektif bulmadıkları, sınıf kontrolü, geri bilirim ve ödev takibinin zor olduğu, teknoloji kullanımı ve alt yapı sorunlarının dersin verimliliğini olumsuz etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır. The aim of this study is to offer concrete solutions to the problems that are believed to exist in Social Studies course with distance education and to make the process more efficient. Quantitative data of the research, in which mixed method was applied, were obtained with "Questionnaire on Teachers' Views on Social Studies Course with Distance Education", while qualitative data were obtained with a semi-structured interview form created by the researcher. Views of 100 Social Studies teachers working in 94 schools affiliated to the Ministry of National Education in Amasya province during the academic year 2022-2023 were taken in the quantitative phase of the study, while views of 15 Social Studies teachers were taken in the qualitative phase. In the analysis of quantitative data, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, t test for independent samples, one-way analysis of variance (ANOVA) were performed by using SPSS 22.00 software. In addition, post-hoc Tukey and post-hoc Tamhane tests were administered to find out the source of the difference in statements in which statistically significant differences were found. Content analysis technique was used to analyse qualitative data. In the study, it was found that teachers with low level of computer use had negative views about distance education, while teachers with moderate level of computer use thought that exams were not fair, attention was distracted more quickly, material use was more difficult and distance education prevented benefiting from teaching experiences. It was found that teachers with moderate, good and very good levels of computer use were more willing to teach than teachers with low levels of computer use, and there was no significant difference between their views on distance education according to their average daily internet and computer usage time. In this context, it can be said that while the level of computer use affects teachers' views on distance education and Social Studies course, the duration of internet and computer use does not affect their views on distance education. In the study, it was concluded that teachers preferred face- to-face education to distance education, they thought that the methods and techniques used were insufficient in achieving outcomes, they did not think that the assessment and evaluation techniques used in distance education were sufficient and objective, they thought that classroom control, feedback and homework follow-up were difficult, and the use of technology and infrastructure problems affected the efficiency of the course negatively.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xArzgZ60s9o69oepmPPDTOd2h9H5s7V_fsCJ6KUf3tZeM1https://hdl.handle.net/20.500.12450/3947
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]