Ortaokul öğrencilerinin matematik öğrenme sürecinde dijital teknoloji kullanımları ile matematik okuryazarlığı öz yeterliliklerinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin matematik öğrenme sürecinde dijital teknoloji kullanımları ile matematik okuryazarlığı öz yeterlilik düzeylerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Tokat ili Erbaa ilçesinde bulunan beş farklı devlet ortaokulunda öğrenim gören ve veri toplama aracını gönüllü olarak doldurmayı kabul eden 584 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada öğrencilerin matematik öğrenme sürecinde dijital teknoloji kullanımını ölçmek için, "Matematik Öğrenme Sürecinde Dijital Teknoloji Kullanımı Ölçeği" ve matematik okuryazarlığı öz yeterliklerini ölçmek için, "Ortaokul Matematik Okuryazarlığı Öz yeterlik Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan "Matematik Öğrenme Sürecinde Dijital Teknoloji Kullanımı" ölçeğinin güvenirlik katsayısı 0,885 ve "Ortaokul Matematik Okuryazarlık Öz Yeterlik" ölçeğinin güvenirlik katsayısı ise 0,925'tir. Araştırmada bu ölçeklere ilişkin istatistikler ve katılımcıların demografik bilgileri elde edilmiş, değişkenler arasındaki ilişkiler dikkate alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre ortaokul öğrencilerinin matematik okuryazarlığı öz yeterliliklerinin, orta düzeyde olduğu, cinsiyet ve sınıf değişkenine göre değerlendirildiğinde anlamlı bir fark olmadığı, anne eğitim düzeyi değişkenine göre istatiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, bu farklılığın lise, ön lisans ve lisans eğitim düzeyine sahip annelerin lehine olduğu, baba eğitimi değişkenine göre istatiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, bu farklılığın ön lisans, lisans ve lisansüstü eğitim düzeyine sahip olan babaların lehine olduğu görülmüştür. Ortaokul öğrencilerinin matematik öğrenme sürecinde dijital teknoloji kullanım düzeyinin, orta düzeyde olduğu, cinsiyet, sınıf, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi değişkenine göre değerlendirildiğinde anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Ayrıca elde edilen bulgulara göre ortaokul öğrencilerinin matematik öğrenme sürecinde dijital teknoloji kullanım düzeyi ile matematik okuryazarlık öz yeterlik düzeyleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ve ortaokul öğrencilerinin matematik okuryazarlığı öz yeterliliğinin, matematik öğrenme sürecinde dijital teknoloji kullanımlarını yordadığı saptanmıştır. Yapılan araştırmada matematik öğrenme sürecinde dijital teknoloji kullanımı ve matematik okuryazarlık öz yeterlik konusunda araştırma bulgularının karşılaştırılması açısından örneklemi ortaokul öğrencileri olan daha fazla araştırma yapılması gerektiği konusunda öneride bulunulmuştur. This study aimed to examine secondary school students' use of digital technology in the mathematics learning process and their mathematical literacy self-efficacy levels. The relational screening model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The research was conducted in the 2022-2023 academic year with 584 secondary school students studying in five different public secondary schools in Erbaa district of Tokat province and who agreed to fill out the data collection tool voluntarily. In the study, "Digital Technology Use in the Mathematics Learning Process Scale" was used to measure students' use of digital technology in the mathematics learning process, and "Middle School Mathematics Literacy Self-Efficacy Scale" was used to measure their mathematical literacy self-efficacy. The reliability coefficient of the "Use of Digital Technology in the Mathematics Learning Process" Scale that we used in our research is 0.885, and the reliability coefficient of the "Secondary School Mathematics Literacy Self-Efficacy" Scale is 0.925. In the research, statistics regarding these scales and demographic information of the participants were obtained, and the relationships between the variables were taken into account. In the study, the "mathematics literacy self-efficacy" of secondary school students was at a medium level, there was no significant difference when evaluated according to gender and grade variables, there was a statistically significant difference according to the mother's education level variable, and this difference was in favor of mothers with high school, associate and bachelor's degree education. It was observed that there was a statistically significant difference according to the father's education variable, and this difference was in favor of fathers with associate, undergraduate and graduate education levels. It was observed that the level of "digital technology use in the mathematics learning process" of secondary school students was at a medium level, and there was no significant difference when evaluated according to gender, grade, mother's education level, father's education level. In addition, according to the findings, there is a positive and moderately significant relationship between the level of "digital technology use in the mathematics learning process" and mathematics literacy self-efficacy levels of secondary school students and the "mathematics literacy self-efficacy" of secondary school students and their "use of digital technology in the mathematics learning process". It has been found to predict.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=usXiZIM9Lp0wk-YzRoaT-3jiUpObzqpEXDgn1fLHZH_lMxwgtRXg1rsv87rRHZ82https://hdl.handle.net/20.500.12450/3936
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [397]