Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar (Bitlis ili örneği)
Özet
Eğitim ancak tüm paydaşları sorumluluk bilinciyle hareket ettiğinde verim alınabilecek bir olgudur. Öğretmen, öğrenci, veli, okul yönetimi, program yapıcıları ve uygulayıcıları, resmi eğitim makamları ortak ve planlı bir şekilde hareket etmelidir ki yapılan eğitim verimli olabilsin. Bunlardan birinde meydana gelebilecek bir aksama, hedeflenen ve arzulanan eğitim düzeyine ulaşmada sıkıntı yaratacaktır. Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler öğretiminde Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve çözümler sunmaktır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma deseni olarak ise olgu bilim deseni esas alınmıştır. Çalışmada yer alan katılımcılar, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Çalışma grubu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Bitlis ili Tatvan ilçesinde 15 farklı ortaokulda çalışan 20 gönüllü Sosyal Bilgiler öğretmeninden oluşmaktadır. Verilerin elde edilmesinde, nitel araştırma yöntemlerinde kullanılan veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizi, detaylı bir şekilde inceleme gerektiren içerik analizi ile yapılmıştır. Çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunları ortaya koymak ve çözüm önerileri sunmaktır. Çalışmada katılımcıların düşüncelerine göre, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin karşılaştığı; üniteler ve konularla ilgili, öğrenci seviyesine uygunlukla ilgili, fiziksel donanımlarla ilgili, sosyo ekonomik çevreyle ilgili, öğrenci, veli, öğretmen, okul yönetimiyle ilgili ve merkezi sınavlarla ilgili sorunların dersin öğretimine etkileri analiz edilmiştir. Çalışmada; akıllı tahtaların olmaması, Sosyal Bilgiler sınıfının olmaması, gerekli materyallerin temin edilememesi, maddi yetersizlikler, konuların ve ünitelerin soyut olması, konuların kopuk olması, ders saatlerinin yetersiz olması bulgularına ulaşılmıştır. Bu bağlamda Sosyal Bilgiler dersindeki, ünitelerin ve konuların ilgili kişiler tarafından incelenerek azaltılması ve sadeleştirilmesi, öğrencilerin anlayabileceği bir seviyeye getirilerek somutlaştırılması, okulların fiziksel donanımlarla ilgili eksikliklerinin giderilmesi dersin etkililiğini arttırmak için tesirli olabilir. Ayrıca bu dersin etkililiğini artırması bağlamında öğrencilerin maddi ihtiyaçlarının giderilmesi, veli, öğrenci, okul idaresi ve toplumun ders ve ders öğretmeni ile ilgili olumsuz yargılarının ortadan kaldırılması, öğretmenlerin mevcut konumlarının iyileştirilmesi, dersin kat sayı sorununun çözülmesi önemlidir. Education is a phenomenon that can only be productive when all shareholders act with a sense of responsibility. Teachers, students, parents, school administration, program makers and implementers, and official education authorities must act in a joint and planned manner so that the education provided can be efficient. Failure of even one of these will cause difficulties in bringing education to the targeted and desired level. The aim of this research is to identify the problems faced by Social Studies teachers in teaching Social Studies and to offer solutions. This study was conducted in accordance with qualitative research. The phenomenology pattern was used as the research design. The participants in the study were determined using the criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods. The study group consists of 20 volunteer Social Studies teachers working in 15 different secondary schools in Tatvan district of Bitlis province in the 2022-2023 academic year. To obtain the data, semi-structured interview technique, one of the data collection techniques used in qualitative research methods, was used. The analysis of the veri was done by content analysis, which requires detailed analysis. The aim of the study is to reveal the problems that Social Studies teachers encounter in teaching Social Studies and to offer solutions. According to the opinions of the participants in the study, what Social Studies teachers encounter; the effects of problems related to units and subjects, appropriateness to student level, physical equipment, socio-economic environment, problems related to students, parents, teachers, school administration and central exams on Social Studies teaching were analyzed. Problems in the study; findings were found that there are no smart boards, there is no Social Studies class, the necessary materials cannot be provided, financial inadequacies, the subjects and units are abstract, the subjects are disconnected, and the course hours are insufficient. In this context, reducing and simplifying the units and topics in the Social Studies course by examining them by relevant people, concretizing them to a level that students can understand, and eliminating the deficiencies of schools regarding physical equipment may be effective in increasing the effectiveness of the course. In addition, in the context of increasing the effectiveness of the Social Studies course, it is important to meet the financial needs of the students, to eliminate the negative judgments of parents, students, school administration and society about the course and the course teacher, to improve the current position of the teachers, and to solve the problem of the number of floors of the course.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCtwIdFHYKJGjmmmtav4EMx7EcdL_GrPqcv4m6eG9L1y08https://hdl.handle.net/20.500.12450/3908
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]