5. sınıf fen bilimleri dersinde STEM etkinliklerinin öğrenme ürünlerine etkisi
Özet
Çalışmada STEM etkinliklerinin 5. sınıf öğrencilerinin başarıya, STEM tutumlarına ve fen öğrenmeye yönelik öz-yeterlik inançlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılı 2. Döneminde Ankara'da bir ortaokuldaki 5. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplamak için başarı testi, STEM tutum ölçeği, fen öğrenmeye yönelik öz-yeterlik inanç ölçeği kullanılmıştır. Çalışmadaki verilerin analiz edilmesinde SPSS 20.0 istatistik programı kullanılmıştır. Deney grubunda araştırmacının geliştirdiği STEM uygulamaları yapılırken, kontrol grubunda ise 5. sınıf fen bilimleri ders kitabı temel alınarak uygulama yapılmıştır. Uygulama sonrasında öğrenci başarıları test ortalamasına bakıldığında gruplar arasında deney grubu lehine son test puanları bakımından anlamlı fark oluştuğu görülmektedir. STEM tutum ölçeği ortalamalarına bakıldığında deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır. Fen öğrenmeye yönelik öz-yeterlik inanç puanlarına bakıldığında deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır. Araştırma sonunda STEM eğitimine yönelik olarak geliştirilen etkinliklerin başarıyı artırmada olumlu bir etkisinin olduğu görülmüştür. Bu anlamda Fen Bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli etkinlikleri derslerde kullanması önerilmektedir. The study aimed to examine the effects of STEM activities on 5th grade students' success, STEM attitudes and self-efficacy beliefs towards learning science. The study was conducted with 5th grade students in a secondary school in Ankara in the 2nd Term of the 2022-2023 academic year. Quantitative research method was used in the research. Achievement test, STEM attitude scale, self-efficacy belief scale for learning science were used to collect data. SPSS 20.0 statistical program was used to analyze the data in the study. While the STEM applications developed by the researcher were applied in the experimental group, the application was applied based on the 5th grade science textbook in the control group. When the student achievement test averages are examined after the application, it is seen that there is a significant difference between the groups in terms of posttest scores in favor of the experimental group. When the STEM attitude scale averages were examined, it was concluded that there was no significant difference between the experimental and control groups. When the self-efficacy belief scores for science learning were examined, it was concluded that there was no significant difference between the experimental and control groups. At the end of the research, it was seen that the activities developed for STEM education had a positive effect on increasing success. In this sense, it is recommended that science teachers use STEM-based activities in lessons.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=usXiZIM9Lp0wk-YzRoaT-1DmdeizzSAiTJzQAqddJjwrAQHgO4TUhYe6iRlQk944https://hdl.handle.net/20.500.12450/3888
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [397]