Okul dışı öğrenme etkinlikleri destekli biyomimikri uygulamaları
Özet
Bu araştırmada, okul dışı öğrenme etkinlikleri destekli biyomimikri uygulamalarının öğrencilerin akademik başarısına, çevresel farkındalıklarına, çevreye yönelik tutumlarına, çevreye yönelik sorumlu davranışlarına, öğrenci görüşlerine ve öğrencilerin çizdikleri biyomimikri tasarımlarını değerlendirmeye etkisinin incelemesi amaçlanmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılı 2. döneminde Konya ilinin Karapınar ilçesindeki bir devlet okulunun 5. sınıfındaki öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma beş hafta sürmüştür. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yönteminin bir arada kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Veriler "İnsan ve Çevre Ünitesi Başarı Testi", "Çevresel Farkındalık Ölçeği", "Çevreye Yönelik Tutum Ölçeği", "Çevreye Yönelik Sorumlu Davranış Ölçeği", "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" ve "Biyomimikri Tasarım Değerlendirme Rubriği" ile toplanmıştır. Çalışmanın nicel verileri SPSS 29.0 istatistik programı ile analiz edilmiş; nitel verileri için içerik analizi uygulanmıştır. Çalışma; deney grubunda okul dışı öğrenme etkinlikleri destekli biyomimikri uygulamaları içeren ders planları doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda ise dersler 5. sınıf fen bilimleri ders kitabında yer alan etkinlikler esas alınarak yapılmıştır. Yapılan uygulama sonucunda, öğrencilerin akademik başarıları, çevre farkındalıkları, çevreye yönelik tutumları ve sorumlu davranışlarında istatiksel olarak deney grubu lehine anlamlı farklılık oluştuğu saptanmıştır. Tasarım değerlendirmeleri ve görüşme sonucunda, öğrencilerin yaratıcılık ve problem çözme becerilerinin arttığı, öğrencilerin biyomimikriye yönelik algılarında gelişme sağlandığı belirlenmiştir. The aim of this research is to investigate the effects of biomimicry applications supported by out-of-school learning activities on students' academic performance, their environmental awareness, their attitudes towards the environment, their responsible behaviour towards the environment, their opinions and the effects of evaluating the biomimicry designs drawn by them. The research was conducted with students in 5th grade in a public school in Karapınar district, Konya province, in the second semester of the 2022-2023 academic year. The research lasted for five weeks. The research used a mixed methods approach, where quantitative and qualitative research methods were used together. The data were collected with "The Human and Environment Unit Achievement Test", "The Environmental Awareness Scale", "The Environmental Attitude Scale", "The Environmentally Responsible Behaviour Scale", "The Semi-Structured Interview Form" and "The Biomimicry Design Evaluation Rubric". The quantitative data of the study were analysed with SPSS 29.0 statistics program; the content analysis was applied for the qualitative data. The study was carried out in the experimental group according to the lesson plans, including biomimicry applications, supported by out-of-school learning activities. In the control group, the lessons were based on the activities in the science textbook for 5th grade students. As a result of the applications, it was found that there was a statistically significant difference in favour of the experimental group in terms of students' academic performance, their environmental awareness, their attitudes towards the environment and their responsible behaviour towards the environment. As a result of the design evaluations and interviews, it was found that students' creativity and problem-solving skills increased and their perceptions of biomimicry improved.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=usXiZIM9Lp0wk-YzRoaT-3lJ4X2WLeHjg3YaOpMD9l_Pne492qe1KGI14fLgr0zRhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3887
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [397]