Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin algıladığı örgütsel iklim ve iş tatmini arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin algıladığı örgütsel iklim ve iş tatmini arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye'de devlet okullarında görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenleri oluşturmakta olup, örneklem grubu 304 kişi kapsamındadır Araştırmada veri toplama aracı olarak "Örgütsel İklim Ölçeği" ve "İş Tatmini Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde ilk olarak normallik varsayımı Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testi ile incelenmiştir (P>0,05). Çalışmada, ölçek toplam puanların ve alt boyut toplam puanlarının cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği Student testi ile, yaş, eğitim düzeyi mesleki kıdem ve görev yaptığı okul değişkeni göre farklılık gösterip göstermediği ise Tek Yönlü Varyans Aalizi (One-way ANOVA) ve Tukey çoklu karşılaştırma testi ile belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların ölçek toplam puanları ve alt boyut toplam puanları arası ilişki Pearson korelasyon katsayısı ile belirlenmiştir. Araştırmada, cinsiyet durumuna göre bireylerin iş tatmini ölçeği ve örgütsel iklim ölçek toplam puan ve alt boyut toplam puanları arasında (samimi öğretmen davranışı hariç) istatistiki olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Çalışmada yaş ve görev yapılan okul durumuna göre bireylerin örgütsel iklim ölçek alt boyut toplam puanları (kısıtlayıcı müdür davranışı hariç) arasında istatistiki olarak anlamlı farklılık tespit edilirken; iş tatmini ölçeğinde istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Eğitim durumuna göre ise bireylerin iş tatmini ölçeği ve örgütsel iklim ölçek alt boyut toplam puanları arasında (emredici müdür davranışı hariç) istatistiki olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Kıdem yılına göre bireylerin iş tatmini ölçeği ve örgütsel iklim ölçek alt boyut toplam puanları arasında (umursama öğretmen davranışı hariç) istatistiki olarak anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Son olarak medeni duruma göre bireylerin iş tatmini ölçeği ve örgütsel iklim ölçek alt boyut toplam puanları arasında istatistiki olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Çalışmanın sonucu, örgütsel iklim (kısıtlayıcı müdür davranışı hariç) ile iş tatmini arasında pozitif bir ilişki olduğu sonucuna varmıştır. In this study, it is aimed to examine the relationship between the perceived organizational climate and job satisfaction of physical education and sports teachers. For this purpose, the relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The population of the research consists of physical education and sports teachers working in public schools in Turkey, with a sample group of 304 individuals. The "Organizational Climate Scale" and "Job Satisfaction Scale" were used as data collection tools in the research. The normality assumption of the data was first examined with the Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests (P>0.05). In the study, whether the total scale scores and sub-dimension total scores differ according to gender and marital status variables was determined by the Student's t-test, and whether they differ according to age, education level, professional seniority, and school variable was determined by One-Way ANOVA and Tukey multiple comparison tests. Additionally, the relationship between participants' total scale scores and sub-dimension total scores was determined by Pearson correlation coefficient. In the research, no statistically significant difference was found between the job satisfaction scale and organizational climate scale total scores and sub-dimension total scores according to gender (except for sincere teacher behavior). Statistically significant differences were found in the sub-dimension total scores of the organizational climate scale according to age and school variable (except for restrictive principal behavior), while no statistically significant difference was found in the job satisfaction scale. According to education level, no statistically significant difference was found between the job satisfaction scale and sub-dimension total scores of the organizational climate scale (except for directive principal behavior). According to seniority, no statistically significant difference was found between the job satisfaction scale and sub-dimension total scores of the organizational climate scale (except for considerate teacher behavior). Finally, no statistically significant difference was found between the job satisfaction scale and sub-dimension total scores of the organizational climate scale according to marital status. The study concluded that there is a positive relationship between organizational climate (except for restrictive principal behavior) and job satisfaction.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=E_eEUHQic_C-LvhxNQn1W_Ahd-ixNSseb3f3PCJvHmpQl0AuUFVzk5IqjtyCQ9Hthttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3880
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [103]