• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Amasya
  • Enstitüler
  • Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Amasya
  • Enstitüler
  • Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ebelik dayanıklılık modeline göre hazırlanan eğitimin ebelerin psikolojik dayanıklılığı ve stres düzeyleri üzerine etkisi: Randomize kontrollü çalışma

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2024

Yazar

Hacıköylü, Ebrar

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Özet

EBELİK DAYANIKLILIK MODELİNE GÖRE HAZIRLANAN EĞİTİMİN EBELERİN PSİKOLOJİK DAYANIKLILIĞI ve STRES DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ: RANDOMİZE KONTROLLÜ ÇALIŞMA Ebrar HACIKÖYLÜ Amasya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans, Haziran/2024 Danışman: Doç. Dr. Duygu MURAT ÖZTÜRK Bu çalışma ile ebelik dayanıklılık modeline göre verilen eğitimin ebelerin dayanıklılıklarına ve stres düzeyine etkisini araştırmak amaçlanmaktadır. Ön test son test randomize kontrollü deneysel araştırma türünde olan bu araştırma 5 Ağustos 2023-1 Şubat 2024 tarihleri arasında Amasya ilinde çalışan ebelerle yürütülmüştür. 28 deney, 35 kontrol grubu olmak üzere 63 ebe ile çalışma tamamlanmıştır. Araştırma verileri, Kişisel Bilgi Formu, Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği ve Algılanan Stres Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Deney grubundaki ebelere ebelik dayanıklılık modeline dayanan 3 günlük yüz yüze bir eğitim verilmiştir. Çalışmaya katılan ebeler farklı sosyodemografik özelliklere ve çalışma koşullarına sahip olup Psikolojik Dayanıklılık Ölçek (PDÖ) toplam puanları incelendiğinde kontrol ve deney grubu ön testte sırasıyla; 122.69±14.73, 125.57±18.41, 2. testte sırasıyla; 125.83±13.25, 140.57±14.8, son testte ise sırasıyla; 120.43±12.9, 138.68±16.24 olarak bulunmuştur. Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ) toplam puanları incelendiğinde kontrol ve deney grubu ön testte sırasıyla; 25.66±4.17, 23.43±8.61, 2. testte sırasıyla; 27±5.4, 23.18±7.94, son testte ise sırasıyla; 29.11±4.25, 19.54±7.59 olarak bulunmuştur. PDÖ ve ASÖ alt boyut puanlarının ise gruplara ve izlemlere göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Kontrol ve deney grubundaki psikolojik dayanıklılık puanlarının eğitim öncesinde birbirine yakın olduğu eğitim sonrasında yapılan 2. ve son testte farklılıklar olduğu, deney grubunun puanının kontrol grubundan yüksek olduğu saptanmıştır. ASÖ puanları ise eğitim öncesinde birbirine yakın olup eğitim sonrasında deney grubunun puanları azalırken kontrol grubunun puanlarının artmış olduğu saptanmıştır. Buna bağlı olarak ebelere verilen psikolojik dayanıklılık eğitimi ile ebelerin psikolojik dayanıklılıklarının artığı ve stres düzeylerinin azaldığı görülmektedir.Yapılan eğitim etkili bulunmuştur. Tüm bunlar doğrultusunda ebelerde psikolojik dayanıklılıkla ilgili eğitimlerin ve çalışmaların artırılması gerektiği önerilmektedir.
 
THE EFFECT OF TRAINING ACCORDING TO THE MIDWIVES RESILIENCE MODEL ON THE PSYCHOLOGICAL RESILENCE AND STRESS LEVELS OF MIDWIVES: A RANDOMIZED CONTROLLED TRİAL Ebrar HACIKÖYLÜ Amasya University, Institute of Health Sciences Department of Midwifery, Master's Degree, June/2024 Advisor: Assoc. Dr. Duygu MURAT ÖZTÜRK This study aims to investigate midwives' resilience and stress level exposure to the training given according to the midwifery resilience model. This research, which is a pre-test post-test randomized controlled trial research type, was conducted with midwives working in Amasya province between 5 August 2023 and 1 February 2024. The study was completed with 63 midwives, 28 in the experimental group and 35 in the control group. Research data were collected using the Personal Information Form, Resilience Scale for Adults (RSA) and Perceived Stress Scale (PSS). Midwives in the experimental groups were given a 3-day face-to-face training based on the midwifery resilience model. The midwives participating in the study have different sociodemographic characteristics and working conditions, and when the total scores of the RSA are examined, the control and experimental groups are respectively in the pre-test; 122.69±14.73, 125.57±18.41, respectively, in the 2nd test; 125.83±13.25, 140.57±14.8, respectively in the post-test; It was found to be 120.43±12.9, 138.68±16.24. When the total scores of the PSS were examined, the control and experimental groups were respectively in the pre-test; 25.66±4.17, 23.43±8.61, respectively, in the 2nd test; 27±5.4, 23.18±7.94, respectively in the post-test; It was found to be 29.11±4.25, 19.54±7.59. It was found that RSA and PSS subscale scores differed according to groups and follow-ups. It was determined that the psychological resilience scores in the control and experimental groups were close to each other before the training, but there were differences in the second and final test after the training, and the score of the experimental group was higher than the control group. PSS scores were close to each other before the training, and after the training, it was determined that the scores of the experimental group decreased while the scores of the control group increased. Accordingly, with the psychological resilience training given to midwives, it is seen that the psychological resilience of midwives increases and their stress levels decrease. The training was found to be effective. In line with all these, it is suggested that training and studies on psychological resilience in midwives should be increased.
 

Bağlantı

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCt1PZFZyfYpev2YmUX3ybRjru18DFRub5d3lS1hrIeNzS
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3868

Koleksiyonlar

  • Tez Koleksiyonu [103]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim ŞekliBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim Şekli

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Yönerge || Rehber || Kütüphane || Amasya Üniversitesi || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: