Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi ile fiziksel aktiviteye yönelik tutumlarının incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ile fiziksel aktiviteye yönelik tutumlarının incelenmesidir. Bu amaçla araştırmada, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ile fiziksel aktiviteye yönelik tutumları, öğrencilerin, cinsiyet, sınıf düzeyi, , spor yapma, spor lisansı ve haftalık egzersiz sıklığı, ebeveynlerinin eğitim ve spor yapma durumu değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmaya, 2021-2022 öğretim yılında Gaziantep ili Şahinbey ilçe merkezinde yer alan ortaokullarda 5. 6. 7. ve 8. sınıf seviyelerinde eğitim gören 471 kız 549 erkek öğrenci olmak üzere toplam 1020 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmanın verileri, kişisel bilgi formu ve Güllü ve Güçlü (2009) tarafından geliştirilen Beden eğitimi Dersine Yönelik Tutum ölçeği ve Yıldızer, Bilgin, Korur, Yüksel ve Demirhan (2019) tarafından geliştirilen Fiziksel aktiviteye yönelik tutum ölçeği (FAYTÖ) kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), pearson korelasyon analizi ve gruplar arası farkın kaynağını belirlemek için LSD Post Hoc. testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, cinsiyet, sınıf düzeyi, beden eğitimi dersinde kendini yeterli görme, spor yapma, spor lisansı ve haftalık egzersiz sıklığı, ebeveynlerinin eğitim ve spor yapma durumu değişkenleri ile beden eğitimi dersine ve fiziksel aktiviteye yönelik tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır (p<0,01). Ayrıca, beden eğitimi dersi tutum ölçeği ile fiziksel aktiviteye yönelik tutum ölçeğinin alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır (p<0,01). Bu sonuçlara göre 5ve 6. sınıfların 7 ve 8. sınıf; spor yapan öğrenciler yapmayan öğrencilerden, kendilerini beden eğitimi ve spor dersinde yeterli gören öğrenciler yetersiz gören öğrencilerden; lisanslı spor yapan öğrenciler, lisanssız spor yapanlardan daha yüksek düzeyde beden eğitimi dersine ve fiziksel aktiviteye yönelik tutuma sahiptirler. Ayrıca, haftalık egzersiz sıklığı 3 gün ve üzeri olan öğrencilerin, haftalık egzersiz sıklığı 2 gün ve altında olan öğrencilerden beden eğitimi dersine ve fiziksel aktiviteye yönelik tutumları daha yüksektir. Öğrencilerin ebeveynlerinin eğitim düzeyleri yükseldikçe öğrencilerin beden eğitimi dersine ve fiziksel aktiviteye yönelik tutumları da yükselmektedir. Ebeveynleri spor yapan öğrencilerin beden eğitimi dersine ve fiziksel aktiviteye yönelik tutumları spor yapmayan anne-babaya sahip öğrencilere oranla daha yüksektir. Çalışma sonuçlarına göre, sportif etkinliklere hem öğrencilerin hem de ebeveynlerinin katılımının sağlanması ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ve fiziksel aktiviteye yönelik olumlu tutum geliştirmelerine imkân sağlayabileceği öngörülebilir. The aim of this research is to analyze the attitudes of secondary school students towards physical education with sports lessons and physical activity. For this purpose, secondary school students' attitudes towards physical education with sports lessons and physical activity were examined in terms of gender, grade level, self-efficacy in physical education lesson, sports, sports license and weekly exercise frequency, and parents' education and sports status variables. A total of 1020 students, 471 girls and 549 boys, studying at 5th, 6th, 7th and 8th grade of the secondary schools in the center of Şahinbey district of Gaziantep in the 2021-2022 academic year, voluntarily participated in the study. The data of the study were collected using the personal information form and the Attitude towards Physical Education Lesson scale developed by Güllü and Güçlü (2009) and the Attitude towards Physical activity scale (FAYTÖ) developed by Yıldızer, Bilgin, Korur, Yüksel and Demirhan (2019). In the analysis of the data obtained, descriptive statistics, independent groups t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), pearson correlation analysis and LSD Post Hoc. tests have been used. According to the results of the analysis, there is a statistically significant difference between the students' gender, grade level, self-efficacy in physical education lesson, doing sports, sports license and weekly exercise frequency, and physical activity. (p<0.01). In addition, there was a significant positive correlation between the physical education lesson attitude scale and all sub-dimensions of the attitude scale towards physical activity (p<0.01). According to these results, male students are more than female students; 5th and 6th grade students, 7th and 8th grade students; from students who do sports and those who do not; students who consider themselves sufficient in physical education and sports lessons are among the students who consider themselves inadequate; Students who do sports with a license have a higher level of physical education lessons and attitudes towards physical activity than those who do sports without license. In addition, students with a weekly exercise frequency of 3 days and above have higher attitudes towards physical education lesson and physical activity than students whose weekly exercise frequency is 2 days or less. As the education levels of the parents of the students increase, the attitudes of the students towards the physical education lesson and physical activity also increase. Finally, the attitudes of the students whose parents do sports regularly towards physical education lesson and physical activity are higher than the students whose parents do not do sports. According to the results of the study, it can be said that ensuring the participation of both students and their parents in sports activities can enable secondary school students to develop positive attitudes towards physical education lessons and physical activity.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShlzAXXfqIYIf5hA0kBQSaGeLGEiU_LGkUcHTEuzgiJRnhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3844
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [103]