Adolesan çağı öğrencilerinin serbest zaman egzersiz katılımı, özyeterlik ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, adolesan çağındaki öğrencilerin serbest zaman egzersiz katılımı, öz-yeterlik ve mutluluk düzeylerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilerin serbest zaman egzersiz katılımı, öz-yeterlik ve mutluluk düzeyleri; cinsiyet, okul türü ve sınıf değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmaya 695'i kız, 487'si erkek olmak üzere 1182 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmanın verileri, kişisel bilgi formu, Serbest Zaman Egzersiz Anketi (SZEA), Çocuklar İçin Öz-Yeterlik Ölçeği, Ergen Mutluluk Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verileri değerlendirilmek için tanımlayıcı analizler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, araştırmaya katılan öğrencilerin serbest zaman egzersiz katılımı düzeyleri ile özyeterlik ölçeği tüm alt boyutları ve mutluluk düzeyleri arasında istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0,01). Cinsiyet değişkeni ile serbest zaman egzersiz düzeyi, genel, sosyal, duygusal öz-yeterlik düzeyleri ve mutluluk düzeyleri arasında anlamlı bir fark tespit edilirken (p<0,01), akademik özyeterlik arasında anlamlı bir fark tespit edilmemiştir (p>0,05). Öğrencilerin, okul türü değişkeni ile serbest zaman egzersiz düzeyleri, genel, sosyal, duygusal öz-yeterlik düzeyleri arasında (p>0,01) ve akademik öz-yeterlik arasında (p>0,05); sınıfları ile serbest zaman egzersiz düzeyleri arasında anlamlı fark olduğu belirlenmiştir (p<0,01). Sonuç olarak, öğrencilerin serbest zaman egzersiz katılım düzeyinin arttıkça özyeterlik ve mutluluk düzeylerin de arttığı söylenebilir. Ayrıca; serbest zaman egzersiz düzeyi açısından, erkek öğrencilerin kız öğrencilerden; Anadolu İmam Hatip lisesi öğrencilerinin diğer lise öğrencilerinden; 9 sınıf öğrencilerinin 10 ve 11. sınıf öğrencilerinden daha yüksek serbest zaman egzersiz katılım düzeyine sahip oldukları görülmektedir. Bu sonuçlara ek olarak, erkek öğrencilerin, genel sosyal ve duygusal özyeterlik düzeyleri ile mutluluk düzeyleri kız öğrencilerden, Fen lisesi öğrencilerinin özyeterlik düzeyleri tüm alt boyutlarının diğer lise öğrencilerinden daha yüksek olduğu görülmektedir. Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin özyeterlik ve mutluluk düzeylerinin arttırılması noktasında eğitim kurumlarında öğrencilere yönelik sportif aktive ile egzersiz ortamlarının oluşturulması, uygun sportif faaliyetler düzenlenerek, öğrencilerin bu faaliyetlere katılımının teşvik edilmesi önerilmektedir. The aim of this study is to investigate the leisure time exercise participation, self-efficacy and happiness levels of adolescent students. For this purpose, the leisure time exercise participation, self-efficacy and happiness levels of the students were examined in terms of gender, school type and grade variables. 1182 students, 695 female and 487 male, participated in the study voluntarily. The data of the study were collected using the personal information form, Leisure Time Exercise Questionnaire (LEQU), Children's Self-Efficacy Scale, Adolescent Happiness Scale. Descriptive analyzes, independent samples t-test, one-way analysis of variance, Pearson correlation analysis were used to evaluate the data. As a result of the analyses, it was determined that there was a statistically significant positive relationship between the levels of leisure exercise participation of the students participating in the study and all sub-dimensions of the self-efficacy scale and happiness levels (p<0.01). While a significant difference was found between the gender variable and leisure exercise level, general, social, emotional self-efficacy levels and happiness levels (p<0.01), no significant difference was found between academic self-efficacy (p>0.05). It was determined that there was a significant difference between the students' school type variable and leisure exercise levels, general, social, emotional self-efficacy levels (p>0.01) and academic self-efficacy (p>0.05); and between their classes and leisure exercise levels (p<0.01). As a result, it can be said that as the students' level of participation in free time exercise increases, their self-efficacy and happiness levels also increase. In addition; in terms of free time exercise level, it is seen that male students have higher free time exercise participation levels than female students; Anatolian Imam Hatip High School students have higher free time exercise participation levels than other high school students; 9th grade students have higher free time exercise participation levels than 10th and 11th grade students. In addition to these results, it is seen that male students' general social and emotional self-efficacy levels and happiness levels are higher than female students, and Science High School students' self-efficacy levels are higher than other high school students in all sub-dimensions. According to the findings obtained, in order to increase students' self-efficacy and happiness levels, it is recommended that sportive activity and exercise environments be created for students in educational institutions, appropriate sportive activities should be organized and students' participation in these activities should be encouraged.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [103]