Üstün yetenekli ilkokul öğrencilerinde STEM uygulamalarının etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı Stem uygulamalarının özel yetenekli ilkokul öğrencilerinin temel Stem becerilerine, Steme dönük tutumlarına ve problem çözme becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırma karma araştırma desenlerden sıralı açıklayıcı desen kullanılarak tasarlanmıştır. Bu doğrultuda nitel veriler ve nicel veriler bir arada toplanmış fakat analizleri ayrı ayrı yapılmıştır. Çalışmanın nicel kısmında kontrol grupsuz ön test-son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nitel kısmı ise durum çalışması şeklinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu her biri genel yetenek alanında tanılanmış ve Bilim ve Sanat Merkezinden faydalanan 20 üstün yetenekli ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada uygulanan Stem etkinlikleri proje tabanlı öğrenme yaklaşımına göre tasarlanmıştır. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımına göre tasarlanan stem etkinlikleri 10 haftalık eğitim planı dahilinde 9 etkinlik olarak planlanmıştır. Her hafta için grup etkinliği olarak bir Stem etkinliği planlanırken, 8. ve 9. haftalarda tek bir Stem etkinliği planlanmıştır. Eğitim planında ilk 7 haftadaki etkinlikler, öğrencilerin takım çalışması yapma, günlük hayattan problemleri keşfetme, problemlere örnek çözümler geliştirme, çözümlerinin modellerini Legolarla gösterme şeklinde tasarlanırken son 3 haftadaki etkinlikler ise öğrencilerin grup olarak kendi özgün ürünlerini oluşturma ve sunma yönünde tasarlanmıştır. Uygulama sürecinde veri toplama araçları olarak; İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri (α=0.85), Stem Beceri Düzeyleri Algı Ölçeği (α=0,940), STEM Tutum Ölçeği (α=0.89) ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans ve parametrik testlerden Bağımlı Örneklem t-Testi analizleri, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak STEM uygulamalarının üstün yetenekli öğrencilerin STEM becerilerinde, STEM'e dönük tutumlarında, problem çözme becerilerinde anlamlı düzeyde katkı sağladığı belirlenmiştir. Elde edilen öğrenci görüşmelerine göre, üstün yetenekli öğrencilerin STEM uygulamalarına dönük düşüncelerinin olumlu olduğu belirlenmiştir. The aim of this research is to determine the effect of Stem applications on the basic Stem skills, Stem-oriented attitudes and problem solving skills of gifted primary school students. The research was designed using a sequential explanatory design, one of the mixed research designs. In this direction, qualitative and quantitative data were collected together, but their analyzes were made separately. In the quantitative part of the study, a pretest-posttest quasi-experimental design was used without a control group. The qualitative part was carried out as a case study. The study group of the research consists of 20 gifted primary school students, each of whom has been diagnosed in the field of general talent and benefiting from the Science and Art Center. The stem activities applied in this research were designed according to the project-based learning approach. The stem activities designed according to the project-based learning approach are planned as 9 activities within the 10-week training plan. One stem event is scheduled for each week as a group event, while a single stem event is scheduled for Weeks 8 and 9. In the education plan, the activities in the first 7 weeks were designed as teamwork, discovering problems from daily life, developing sample solutions to problems, showing the models of their solutions with Legos, while the activities in the last 3 weeks were designed for students to create and present their own original products as a group. As data collection tools in the implementation process; Problem Solving Inventory for Primary School Children (α=0.85), Stem Skill Levels Perception Scale (α=0.940), STEM Attitude Scale (α=0.89) and Semi-Structured Interview Form were used. Dependent Sample t-Test analysis, which is one of the percentage, frequency and parametric tests, was used in the analysis of the data, and the content analysis method was used in the analysis of the qualitative data. As a result, it was determined that STEM applications contributed significantly to gifted students' STEM skills, attitudes towards STEM, and problem solving skills. According to the student interviews, it was determined that gifted students had positive thoughts about STEM applications.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUcMTAOW6BQgv-hu3nApcI4BcghZ222z5W_b86tU56jozhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3785
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [397]