• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosyal bilgiler ders kitaplarında deprem eğitiminin yeri

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

Er, Ahmet

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırma, sosyal bilgiler ders kitaplarını deprem eğitimi açısından inceleme amacıyla yapılmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması modeline göre hazırlanmıştır. Araştırmanın veri kaynağını 2022-2023 eğitim-öğretim yılında okullarda okutulan 4., 5. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitapları oluşturmuştur. Doküman incelemesi tekniği ile toplanan verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Sosyal bilgiler ders kitapları; kapsam tasarımı, eğitsel, görsel ve ölçme değerlendirme tasarımı olmak üzere dört temadan oluşan, İçme ve Büyük (2023) tarafından geliştirilen rubrik temel alınarak incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda sosyal bilgiler ders kitaplarında yer verilen deprem eğitimi ile ilişkili içeriğin; kapsam tasarımı, eğitsel, görsel ve ölçme değerlendirme tasarımları açısından bazı eksiklikler barındırdığı tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçları kapsamında sosyal bilgiler ders kitaplarında deprem eğitimine yönelik tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için çeşitli öneriler sunulmuştur.
 
This research was carried out to examine social studies textbooks in terms of earthquake education. The research was prepared according to the case study model, one of the qualitative research designs. The data source of the research consisted of 4th, 5th and 7th grade social studies textbooks taught in schools in the 2022-2023 academic year. Descriptive analysis was used in the analysis of the data collected by the document analysis technique. Social studies textbooks were examined on the basis of the rubric developed by İçme and Büyük, which consists of four themes: content design, educational, visual and assessment and evaluation design. As a result of the research, the content related to earthquake education included in social studies textbooks; It has been determined that there are some deficiencies in terms of scope design, educational, visual and assessment and evaluation designs. Within the scope of the results of the research, various suggestions were presented to eliminate the deficiencies identified in the social studies textbooks regarding earthquake education.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xAr9mZVvGkz6Vx_Tzy-8epfo0rYuVSoLyfwWrVwPx1B4xj
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3778

Collections

  • Tez Koleksiyonu [318]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: