• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

8. sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanına yönelik problem kurma başarılarının incelemesi

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

İpek, Semiha

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmada sekizinci sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanına ilişkin problem kurma başarıları incelenmiştir. Nitel araştırma deseninin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu 10 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilerden serbest, yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmış olmak üzere farklı problem kurma görevleri içeren problem kurma testini cevaplamaları istenmiş. Öğrencilerin problem kurma görevlerine verdikleri yanıtları incelemek amacıyla Silver ve Cai (2005), Türnüklü, Ergin ve Aydoğdu (2017) ve Katrancı (2014) tarafından oluşturulan problem kurma değerlendirme şemalarından yararlanılarak oluşturulan bir şema kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, öğrencilerin görevler için oluşturduğu yanıtların yaklaşık dörtte birinin bir problem durumu belirtmediği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin veriye uygun problem kurmada zorlandıkları genel olarak problem kurmada başarısız olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak sınıflarda problem kurmaya dayalı öğretim etkinliklerine daha çok yer verilmesi önerilmiştir.
 
In this study, eighth grade students' problem posing success in the field of algebra learning was examined. In this research, in which qualitative research design was used, the study group of the research consisted of 10 eighth grade students. Students were asked to answer the problem posing test, which included different problem posing tasks: free, semi-structured and structured. In order to examine students' responses to problem posing tasks, a scheme based on the problem posing evaluation schemes created by Silver and Cai (2005), Türnüklü, Ergin and Aydoğdu (2017) and Katrancı (2014) was used. As a result of the study, it was determined that approximately one-fourth of the students' answers to the tasks did not indicate a problem situation. In addition, it was observed that students had difficulty in posing problems appropriate to the data and were generally unsuccessful in posing problems. Based on the research results, it has been suggested that teaching activities based on problem posing should be included more in classrooms.
 

URI

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xAr1qh21R_HlG0lYqVJ2TV0-2mAO7E4l20hCgQ4M20mfiT
https://hdl.handle.net/20.500.12450/3691

Collections

  • Tez Koleksiyonu [397]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: