Sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları güçlükler
Özet
Yüksek lisans tezi olarak bu konunun seçilmesinin nedeni; öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları güçlükleri, sorunları ortaya çıkarmak ve bu güçlüklere, sorunlara çözüm önerileri sunmak amacından kaynaklanmaktadır. Çünkü süreç içerisinde uzaktan eğitimin en önemli unsuru olan öğretmenler çeşitli güçlükler, sorunlar yaşanmakta olup; bu nedenle eğitim-öğretim faaliyetleri istendik şekilde yürütülememektedir. Bu araştırma, öğretmenlerin eğitimde karşılaştıkları sorunların çözümünde faydalı olmasını sağlama amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Amasya ili bünyesinde ortaokullarda görev yapan Sosyal Bilgiler Öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma verilerine göre; sistemden, öğrenciden, öğretmenden, velilerden kaynaklı güçlükler, ders araç – gereç kullanımı ile ilgili güçlükler, yöntem- teknikten kaynaklı güçlükler, müfredattan/programdan kaynaklı güçlükler, ölçme – değerlendirme kaynaklı güçlükler başta olmak üzere sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde pek çok güçlüklerle, problemlerle karşılaştıkları muhtemeldir. Bu güçlükler öğretmenlerin derslerde ki verimliliklerini olumsuz etkilemektedir. Eğitim öğretim faaliyetlerin en önemli paydaşlarından biri olan öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükleri ortadan kaldırmak, problemlerine çözümler bulmak eğitimin kalitesini artıracaktır. Bu tez çalışmasında nitel araştırma yöntemi uygulanmış olup olgubilim (fenomenoloji) araştırması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın uygulandığı çalışma grubu ise amaçsal örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme yöntemi ile seçilmiş olup araştırmada veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu ile açık uçlu anket kullanılmıştır. Araştırma öncesi görüşme formu hazırlanmadan önce konu ile ilgili kaynaklar incelenmiş ve alan uzmanlarından görüşler alınarak belirlenen 10 soru katılımcılara sorulmuştur. Veri analizinde ise NVivo 9 paket programından yararlanılarak, araştırmanın analizleri oluşturulmuştur. Kovid-19 salgınının tüm dünyaya yayılmasıyla pandemi haline gelmiş ve çeşitli alanlarda insanlık üzerinde olumsuz etkileri olmuştur. Ekonomiden siyasete, sosyal ve kültürel alanlardan olmak üzere birçok alanda özellikle de eğitim alanında bu etkileri görmek mümkündür. Yüz yüze yapılamayan eğitim-öğretim faaliyetleri yerini uzaktan eğitim faaliyetlerine bırakmıştır. Uzaktan eğitim sürecinin başlaması beraberinde birtakım zorlukları da getirmiştir. Dolayısıyla da bu sürecin en önemli paydaşı olan öğretmenler araştırmada ki bulgulardan da anlaşılacağı gibi başarıyı etkileyecek birtakım güçlükler ile karşılaşmışlardır. Bu güçlüklerin başında sistemsel güçlükler gelmektedir. Uzaktan eğitimde Sosyal Bilgiler Öğretmenleri internet erişim sıkıntıları, internet alt yapı eksiklikleri ile karşılaşmışlardır. İnterneti olmayan evler, sık sık internet erişim problemleri en müzdarip oldukları durum olmuştur. Yine gerek öğrencilerde gerekse de öğretmenlerde ki uzaktan eğitim araç-gereçleri olan bilgisayar, tablet, cep telefonu gibi eksiklikler ya da yetersizlik durumları da sürecin başarısını olumsuz etkilemiştir. Diğer yönden iyi bir alternatif olabilecek yeterli düzeyde uzaktan eğitim programlarının olmayışı, EBA' dan kaynaklı sorunlar, yöntem tekniksel sorunlar ile ölçme değerlendirme de karşılaşılan güçlükler süreci etkileyen diğer güçlükler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmayla pandemi döneminde sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları güçlükleri ortaya çıkararak, derslerin verimliliğini, kalitesi artıracak bilimsel veriler sunmak amaçlanmıştır. Bu maksatla Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin ders öğretiminde karşılaştıkları güçlükler ve bu güçlüklerin eğitim ve öğretime etkileri incelenmiş olup ortaya çıkan güçlükler için alt yapılarda iyileştirmeler, internet ve araç-gereç destekleri, kaynak ve içerik üretimleri ile hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi araştırma sonucunda öneri olarak sunulmuştur. The reason for choosing this topic as a master's thesis; is to reveal to difficulties that teachers faced with during the distance education process and to offer solutions to these difficulties and problems. Because teachers, who are the most important element of distance education, experienced various difficulties and problems; during the proces educational activities colud not be carried out as desired. This research was carried out to be useful for solving the problems they encountered in education. The study group of the research consists of Social Studies Teachers working in secondary schools in Amasya province. According to research data; it is possible that social studies teachers have encountered many difficulties and problems in the distance education process, especially difficulties arising from the system, students, teachers, parents, difficulties in using course-materials, difficulties arising from method-technical methods, difficulties arising from the These difficulties negatively affect teachers' productivity in lessons. Eliminating the difficulties faced by teachers, who are one of the most important stakeholders of education and training activities, and finding solutions to their problems will increase the quality of education. In this thesis study, qualitative research method was applied and it was designed as a phenomenology research. The study group in which the research was applied was selected with homogeneous sampling method, one of the purposive sampling methods, and among the data collection techniques, semi-structured interview form and open-ended questionnaire were used data collection techniques in the research. Before the pre-research interview form was prepared, the resources related to the subject were examined and 10 questions were determined by taking the opinions of the field experts was asked to the participants. For the data analysis, NVivo 9 package program was used. With the spread of the covid-19 epidemic all over the world, it has become a pandemic and has had negative effects on humanity in various fields. It is possible to see these effects in many fields, from economy to politics, social and cultural fields, especially in the field of education. Educational activities that cannot be done face-to-face have been replaced by distance education activities. The beginning of the distance education process brought along some difficulties. Therefore, teachers, who are the most important stakeholders of this process, have encountered some difficulties that will affect success, as it is understood from the findings of the research. Systemic difficulties are at the forefront of these difficulties. Social Studies Teachers faced with internet access problems and internet infrastructure deficiencies in distance education. Homes without internet have often been the most prone to internet access problems. Moreaver, deficiencies or inadequacies in distance education devices, such as computers, tablets, and mobile phones which are used by both teachers and students, negatively affected the success of the process. On the other hand, the lack of sufficient distance education programs that can be a good alternative, the problems arising from EBA, the method-technical problems and the difficulties encountered in assessment and evaluation appear as other difficulties affecting the process. With this study, it is aimed to present scientific data that will increase the efficiency and quality of the lessons by revealing the difficulties they face socially during the pandemic period. For this purpose, the difficulties faced by Social Studies teachers in teaching distance education in the distance education process and the effects of these difficulties on education and training were examined.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecfze-WEQyWa6mN3p3_9KFIUy963o2XwRHjo5xHPsBlLNEhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3664
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]