11 ve 12. sınıfta öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin yazma becerisi öz yeterlikleri ile yazma kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Araştırmanın amacı, 11 ve 12. sınıfta öğrenim gören Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazma becerisi öz yeterlikleri ile yazma kaygıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu doğrultuda 2021-2022 eğitim öğretim yılında Sivas ilinden 1 ve İstanbul ilinden 4 olmak üzere Uluslararası Anadolu İmam Hatip Liselerinin 11 ve 12. sınıflarında öğrenim gören öğrenciler örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında kişisel bilgi formu, Büyükikiz (2013) tarafından geliştirilen 'Türkçeyi İkinci Dil Olarak Öğrenen Yabancılar İçin Yazma Becerisi Öz Yeterlilik Ölçeği' ve Şen ve Boylu (2017) tarafından geliştirilen 'Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Yazma Kaygısı Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, yüzde ve standart sapma analizleri kullanılmıştır. Buna göre gruplar arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için cinsiyet, sınıf, yaş, Türkçe öğrenme süresi, Türkiye'de bulunma süresi değişkenlerinde t-testi; Türkçe kitap okuma sıklığı, Türkçe yazı yazma sıklığı, ülkesinin bulunduğu kıta ve ana dili değişkenlerinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin yazma öz yeterlik algılarının ortalamanın üzerinde olduğu bulunmuştur. Yazma öz yeterliğinin cinsiyet, yaş, Türkiye'de bulunma süresi değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği belirlenmemişken; sınıf, Türkçe öğrenme süresi, Türkçe kitap okuma sıklığı, Türkçe yazı yazma sıklığı, ülke ve ana dil değişkenlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmiştir. Yazma kaygısı bakımından bakıldığında yabancı uyruklu öğrencilerin orta düzeyde kaygılı oldukları belirlenmiştir. Eylem odaklı kaygı alt boyutunda sınıf, yaş, Türkçe öğrenme süresi, Türkiye'de bulunma süresi, ülke ve ana dil değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yokken; cinsiyet, Türkçe kitap okuma sıklığı ve Türkçe yazı yazma sıklığı değişkenlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Çevre odaklı kaygı alt boyutunda ise sınıf, Türkçe öğrenme süresi, Türkiye'de bulunma süresi değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık tespit edilmişken; cinsiyet, yaş, Türkçe kitap okuma sıklığı, Türkçe yazı yazma sıklığı, ülke ve ana dili değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmemiştir. Son olarak 11 ve 12. sınıfta okuyan yabancı uyruklu öğrencilerin yazma öz yeterlik algıları ile yazma kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılan korelasyon analizine göre araştırmaya katılan öğrencilerin öz yeterlik düzeyleri ile yazma kaygıları arasında negatif yönde, zayıf düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. The aim of the study is to analyze the relationship between writing skill self-efficacy and writing anxiety of 11th and 12th grade students learning Turkish as a foreign language. In this respect, students studying in the 11th and 12th grades of International Anatolian Imam Hatip High Schools, 1 from Sivas and 4 from Istanbul in the 2021-2022 academic year, were selected as samples. Relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. Personal information form, 'Writing Skills Self-Efficacy Scale for Foreigners Learning Turkish as a Second Language' developed by Büyükikiz (2013) and 'Writing Anxiety Scale for Those Who Learn Turkish as a Foreign Language' developed by Şen and Boylu (2017) were used to collect the data of the study. In the analysis of the data, arithmetic mean, percentage and standard deviation analyzes were used. Accordingly, in order to test the significance of the difference between the groups, t-test was used for the variables of gender, class, age, duration of learning Turkish, and duration of stay in Turkey; one-way analysis of variance (ANOVA) was performed on the variables of reading frequency in Turkish, frequency of writing in Turkish, continent of country and mother tongue. As a result of the research, it was found that the students' writing self-efficacy perceptions were above the average. While it was not determined that writing self-efficacy did not show a statistically significant difference in terms of gender, age, duration of stay in Turkey; statistically significant differences were determined in terms of class, duration of learning Turkish, frequency of reading Turkish books, frequency of writing in Turkish, country and mother tongue. In terms of writing anxiety, it was determined that foreign students were moderately anxious. In the action-oriented anxiety sub-dimension, there is no statistically significant difference according to the variables of class, age, duration of learning Turkish, duration of stay in Turkey, country and mother tongue; a statistically significant difference was found in the variables of gender, frequency of reading Turkish books and frequency of writing in Turkish. In the sub-dimension of environmental-oriented anxiety, a significant difference was found in terms of class, duration of learning Turkish, and duration of stay in Turkey; no statistically significant difference was determined in terms of gender, age, frequency of reading Turkish books, frequency of writing in Turkish, country and mother tongue. Finally, according to the correlation analysis conducted to analyze the relationship between the writing self-efficacy perceptions of foreign students studying in the 11th and 12th grades and their writing anxiety, a negative, weak and statistically significant relationship was found between the self-efficacy levels of the students participating in the research and their writing anxiety.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR2AyQo9S1TqN8hQ5UZrX4zA9aavd7c_YV9NaMEA82hRChttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3641
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]