Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları, iletişim becerileri ve empatik eğilimleri
Özet
Bu çalışmanın amacı covid-19 salgını ile daha aktif bir şekilde kullanılmaya başlanan uzaktan eğitim süreci içerisinde sınıf öğretmenlerinin, uzaktan eğitime yönelik tutumları, iletişim becerileri ve empatik eğilimlerini incelemektir. Çalışmanın yöntemi olarak nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Malatya ilinde görev yapan 266 sınıf öğretmenine (145 erkek, 121 kadın); sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları, iletişim becerileri ve empatik eğilimleri ölçekleri uygulanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları, iletişim becerileri ve empatik eğilimleri SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi için bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), pearson korelasyonu ve basit regresyon kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların uzaktan eğitime yönelik tutumları orta düzeyde, empatik eğilimleri yüksek düzeyde ve araştırmada iletişim becerilerinin ise yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarında en düşük puanı uzaktan eğitimin sınırlılıkları alt boyutunda, en yüksek puanı ise iletişim becerilerinden aldığı söylenebilmektedir. Değişkenlerde cinsiyete göre farklılıklar gözlemlenmemiştir. Ankete katılanlarda uzaktan eğitim ile ilgili kursa katılanlar ile katılmayanlar arasında iletişim konusunda kurs alanlar lehine bir farklılık oluşmuş fakat diğer alanlarda farklılığa rastlanmamıştır. Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları, empatik tutumları ve iletişim becerileri; internette kalma süreleri açısından araştırmada anlamlı farklılıkların oluştuğunu göstermektedir. Sınıf öğretmenlerinin hizmet sürelerine ve görev yaptığı yere bakıldığında hiçbir alanda farklılık görülmemektedir. Yani hizmet süreleri ve görev yaptıkları yer uzaktan eğitim sürecinde; empatik ve iletişimsel olarak farklılığa yol açmamıştır. Sınıf öğretmenlerinde öğrenim durumuna göre uzaktan eğitim süreci bakımından farklılıklar gözlemlenmiş ve diğer alanlarda farklılık gözlemlenmemiştir. Sınıf öğretmenlerinde okuttukları sınıf seviyesine yönelik bir farklılık gözlemlenmemiştir. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ile empatik eğilimleri arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı, uzaktan eğitim ile iletişim becerileri arasında da yine negatif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Empatik eğilim ile iletişim becerileri arasında ise pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Empatik eğilimin uzaktan eğitime yönelik olan tutumu anlamlı düzeyde yordadığı fakat iletişim becerilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumu anlamlı düzeyde yordamadığı görülmüştür. Bu araştırmada nitel araştırma deseninin de bu araştırmaya dâhil edilebileceği ve araştırmanın sadece sınıf öğretmenleriyle sınırlı tutulmayarak diğer branşlarla, öğrencilerle ve velilerle de yapılarak araştırmanın daha kapsamlı şekilde yapılabileceği önerilmektedir. The aim of this study is to examine the attitudes, communication skills and empathic tendencies of classroom teachers towards distance education in the distance education process, which has started to be used more actively with the COVID-19 pandemic. Relational survey model, one of the quantitative research methods, was used as the method of the study. For this purpose, the scales of classroom teachers' attitudes towards distance education, communication skills and empathic tendencies were applied to 266 classroom teachers (145 male, 121 female) working in Malatya province. Attitudes, communication skills and empathic tendencies of classroom teachers towards distance education were analysed with SPSS package programme. Independent sample t test, one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson correlation and simple regression were used to analyse the data. In the study, it was concluded that the participants' attitudes towards distance education were at a medium level, their empathic tendencies were at a high level and their communication skills were at a high level in the research. It can be said that classroom teachers' attitudes towards distance education received the lowest score in the sub-dimension of limitations of distance education and the highest score in communication skills. No differences were observed in the variables according to gender. There was a difference between the respondents who participated in the course about distance education and those who did not participate in the survey in favour of those who took a course on communication, but no difference was found in other areas. Teachers' attitudes towards distance education, empathic attitudes and communication skills show that there are significant differences in the research in terms of their time on the internet. When the length of service and place of employment of classroom teachers are analysed, no difference is observed in any field. In other words, the length of service and the place of employment did not lead to any difference in the distance education process in terms of empathic and communicative skills. Differences were observed in terms of distance education process according to the education level of classroom teachers and no differences were observed in other areas. No difference was observed in classroom teachers regarding the grade level they teach. It was determined that there was a negative low- level significant relationship between the attitudes of the classroom teachers participating in the study towards distance education and their empathic tendencies, and a negative low-level significant relationship between distance education and communication skills. It was found that there was a positive and moderately significant relationship between empathic tendency and communication skills. It was seen that empathic tendency predicted the attitude towards distance education at a significant level, but communication skills did not predict the attitude towards distance education at a significant level. In this research, it is suggested that qualitative research design can be included in this research and the research can be carried out more comprehensively by conducting the research not only with classroom teachers but also with other branches, students and parents.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8ri78oM6zdQsVC0fG8Bigip5zAhFS8yiLp0zBMcUVCZSehttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3637
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]