Masallarla eğitsel robotik kodlama etkinliklerinin okul öncesi öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi
Özet
Günümüzde teknolojikler gelişmelerin ilerlemesiyle birlikte, bireylerin bu gelişmelere uyum sağlayabilmesi için bazı beceriler edinmesi gerekmektedir. Bu beceriler 21. yüzyıl becerileri olarak isimlendirilmektedir. 21. Yüzyıl becerilerinin küçük yaşlardan itibaren edinilmesi gerekmektedir ve literatürde, bu becerilerin kodlama eğitimi ile sağlanabildiği düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı masallar kullanılarak gerçekleştirilen eğitsel robotik kodlama çalışmalarının, öğrencilerin 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. Bu çalışmada karma yöntem araştırma desenlerinden sıralı açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda 35'er kişilik deney ve kontrol grupları yer almaktadır. Kontrol grubunun kodlama eğitimi kâğıt üzerinde kodlama etkinlikleriyle gerçekleştirmiş, deney grubunun eğitiminde ise Lego WeDo setleri kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni kodlama eğitimi, bağımlı değişkenleri ise eleştirel düşünme becerileri, yaratıcılık becerileri, bilimsel süreç becerileri ve kodlama becerileridir. Araştırmada kodlama etkinliklerine ilişkin, öğrencilerin araştırma süresince geliştirebilecekleri eleştirel düşünme becerilerini ölçmek için Tozduman Yaralı (2019) tarafından geliştirilen "5-6 Yaş Çocukları İçin Eleştirel Düşünme Becerileri Testi" kullanılmıştır. Öğrencilerin yaratıcılık becerilerini ölçmek için Kay Bennet Shanahan (1988) tarafından geliştirilen ve Çeliköz (2017) tarafından Türkçeye uyarlanan "Erken Çocukluk Yaratıcılık Ölçeği" uygulanmıştır. Öğrencilerin araştırma süresine geliştirebilecekleri bilimsel becerileri ölçmek için, Kavak (2020) tarafından geliştirilen "Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği (BSBÖ)" kullanılmıştır. Öğrencilerin araştırma süresince geliştirebilecekleri kodlama becerilerini ölçmek için Kalyenci (2021) tarafından geliştirilen "Erken Çocukluk Dönemi Kodlama Becerileri Değerlendirme Testi" kullanılmıştır. Uygulama süreci 8 hafta sürmüştür. Deneysel süreç tamamlandığında, araştırmacı tarafından 7 sorudan oluşan açık uçlu bir görüşme formu geliştirilmiş, çalışmanın nitel boyutunu oluşturan 4 öğretmene yöneltilmiştir. Öğretmenler ile görüşme yapılmış ve görüşme sonuçları Nvivo kullanılarak analiz edilmiştir. Nicel verilerin istatistiksel analizleri SPSS (Statistical Packege for Social Sciences) programı kullanılarak yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, masallarla verilen kodlama eğitiminin, okul öncesi öğrencilerinin yaratıcılık becerilerine, eleştirel düşünme becerilerine, bilimsel süreç becerilerine ve kodlama becerilerine olumlu anlamda etki ettiği gözlemlenmiştir. Aynı zamanda öğretmenlere yapılan görüşmeler sonucunda öğrencilerin masallar ile öğrenmekten zevk aldığı ve robotik setleri kullanmanın, öğrencilerin derse katılımlarını ve motivasyonlarını da artırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Today, with the advancement of technological developments, individuals need to acquire some skills in order to adapt to these developments. These skills are called 21st century skills. 21st century skills need to be acquired from an early age and it is thought in the literature that these skills can be provided through coding education. The purpose of this study was to examine the effect of educational robotic coding activities using fairy tales on students' 21st century skills. In this study sequential explanatory design, one of the mixed method research designs, was used. The quantitative dimension of the research includes experimental and control groups of 35 students each The coding education of the control group was carried out with coding activities on paper, while Lego WeDo sets were used in the experimental group. The independent variable of the study was coding education, and the dependent variables were critical thinking skills, creativity skills, scientific process skills and coding skills. In the study, the "Critical Thinking Skills Test for 5-6 Year Old Children" developed by Tozduman Yaralı (2019) was used to measure the critical thinking skills that students could develop during the coding activities. The "Early Childhood Creativity Scale" developed by Kay Bennet Shanahan (1988) and adapted into Turkish by Çeliköz (2017) was used to measure students' creativity skills. In order to measure the skills that students can develop during the research period, the "Scientific Process Skills Scale (SPSS)" developed by Kavak (2020) was used. The "Early Childhood Coding Skills Assessment Test" developed by Kalyenci (2021) was used to measure the coding skills that students could develop during the research. The implementation process lasted 8 weeks. When the experimental process was completed, an open-ended interview form consisting of 7 questions was developed by the researcher and conducted to the 4 teachers who constituted the qualitative dimension of the study. Interviews were conducted with teachers and the interview results were analyzed using Nvivo. Statistical analysis of the quantitative data was performed using SPSS (Statistical Packege for Social Sciences) program. As a result of the study, it was observed that coding education with fairy tales had a positive effect on preschool students' creativity skills, critical thinking skills, scientific process skills and coding skills. At the same time, as a result of interviews with teachers, it was concluded that students enjoyed learning with fairy tales and that using robotic sets increased students' participation and motivation in the lesson.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCt3ZsN3n4zNkj-cUdqSFCm-3VttbAewXQG2bTzCUHLSBjhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3631
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [397]