Yabancılara Türkçe öğreticilerinin 21. yüzyıl becerilerinin ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi
Özet
Bu araştırma, Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğreticilerin 21. yüzyıl becerilerini ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerini incelemek ve aralarındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla ilişkisel tarama deseninde yürütülmüştür. Araştırmada açımlayıcı sıralı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini yurt içinde ve yurt dışında görev yapan toplam 219 yabancılara Türkçe öğreticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel kısmına ait verileri "21. Yüzyıl Becerileri Öz Yeterlik Algıları Ölçeği" ve "Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği" ile araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile toplanırken, nitel kısma ait veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 22 programı, nitel verilerin analizinde MAXQDA 2020 programı kullanılmıştır. İstatistiksel analizler bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi işlemleri kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda, yabancılara Türkçe öğreticilerin 21. yüzyıl becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte 21. yüzyıl becerilerinin yaşam boyu öğrenmeyi anlamlı bir şekilde yordadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca 21. yüzyıl becerilerinde cinsiyet değişkeni açısından kadın öğreticiler lehine anlamlı bir farklılık tespit edilirken, öğrenim durumu ve mezun olunan fakülte gibi değişkenler açısından anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir. Yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde ise cinsiyet değişkeni açısından kadın öğreticiler lehine anlamlı bir farklılığın olduğu, yaş ve öğrenim durumu gibi değişkenler açısından ise anlamlı farklılıkların olmadığı görülmüştür. This research was conducted in a relational survey design to examine the 21st century skills and lifelong learning tendencies of instructors who teach Turkish as a foreign language and to determine the relationship between them. Exploratory sequential mixed method was used in the research. The sample of the research consists of a total of 219 foreign Turkish teachers working at home and abroad. While the data of the quantitative part of the research were collected with the "21st Century Skills Self-Efficacy Perception Scale" and the "Lifelong Learning Tendencies Scale" and a personal information form developed by the researcher, the data of the qualitative part were collected with a semi-structured interview form developed by the researcher. SPSS 22 program was used in the analysis of quantitative data, MAXQDA 2020 program was used in the analysis of qualitative data. Statistical analyzes were performed using independent sample t-test, one-way analysis of variance, correlation analysis and regression analysis. As a result of the research, it was determined that there was a positive and significant relationship between the 21st century skills of Turkish teachers to foreigners and their liflong learning tendencies. However, it has been revealed that 21st century skills significantly predict lifelong learning. In addition, while a significant difference was detected in favor of female instructors in terms of gender variable in 21st century skills, no significant differences were detected in terms of variables such as education level and faculty from which they graduated. In terms of lifelong learning tendencies, it was observed that there was a significant difference in favor of female teachers in terms of gender variable, but there were no significant differences in terms of variables such as age and educatio level.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cr4SkWLaRMhkDRBjqthpse87KKvAaIh251eu4nR9Mlnpl871P7aPcwX4DIe4-hENhttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3617
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]