Bir gerçeklik olarak eğitimcilerin bakış açısından akran zorbalığı, nedenleri, sonuçları ve çözüm önerileri
Özet
Bu çalışmanın amacı eğitimcilerin bakış açılarından bir gerçeklik olarak akran zorbalığının nedenleri ve sonuçlarını derinlemesine inceleyerek bu sorunlara olası çözüm yolları ortaya koymaktır. İlgili çalışma nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseniyle düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu kartopu (zincirleme) örneklem tekniğiyle belirlenmiş 16 eğitimciden oluşmaktadır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış; elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Buna göre katılımcılar zorbalık kavramını; baskı, kaba güç kullanımı, istenmeyen olumsuz davranışlar, güç dengesizliği, manipüle etme, utandırma, dışlamak, alaycı yaklaşım ve rekabet şeklinde ifade etmişlerdir. Katılımcılar akran zorbalığının nedenlerini; yanlış anne-baba tutumu, sosyal medya ve televizyon kullanımı, arkadaş etkisi, öğrencinin kişisel kaynaklı nedenleri, yanlış öğretmen tutumu, ekonomik nedenler ve okul yönetiminin yaklaşımı şeklinde ifade etmişlerdir. Katılımcılar akran zorbalığının sonuçlarını; psikolojik sonuçlar, sosyolojik sonuçlar, okul başarısı, okul sevgisi ve ekonomik sonuçlar şeklinde ifade etmişlerdir. Katılımcılar akran zorbalığının üstesinden gelinmesi için yapılması gerekenleri; aile, okul rehberlik servisi, sosyal medya ve televizyon, öğretmen, okul yönetimi ve Millî Eğitim Bakanlığı ve Milli Eğitim Müdürlüğü şeklinde birtakım önerilerden bulunmuşlardır. Bu çalışma zorbalık ve akran zorbalığı kavramlarını açıklayarak okul yöneticilerine, öğretmenlere, ailelere ve öğrencilere bilgi veriyor olması bakımından önemlidir. Bu önemler doğrultusunda eğitim-öğretim sürecini olumsuz etkileyen zorbalık konusunda araştırmanın, sorunların ortaya çıkmasında ve sorunlara çözüm bulunmasında rol oynayacağı, ilerde yapılacak olan çalışmalara yol gösterici olabileceği ve literatürde ilgili alanda bulunan eksikleri kapatabileceği düşünülmektedir. The aim of this study is to examine the causes and consequences of peer bullying as a reality from the perspectives of educators and to suggest possible solutions to these problems. This study was organized with a case study design, one of the qualitative research designs. The study group of the research consists of 16 educators determined by snowball (chain) sampling technique. Semi-structured interview technique was used in the study and the data obtained were analyzed with descriptive analysis technique. Accordingly, the participants defined the concept of bullying as pressure, use of brute force, unwanted negative behaviors, power imbalance, manipulation, shaming, exclusion, sarcasm and competition. Participants stated the causes of peer bullying as wrong parental attitude, use of social media and television, peer influence, personal reasons of the student, wrong teacher attitude, economic reasons and the approach of the school administration. Participants expressed the consequences of peer bullying as psychological consequences, sociological consequences, school success, love for school and economic consequences. Participants suggested some things to be done to overcome peer bullying: family, school guidance service, social media and television, teachers, school administration, Ministry of National Education and Directorate of National Education. This study is important in terms of providing information to school administrators, teachers, parents and students by explaining the concepts of bullying and peer bullying. In line with these importance, it is thought that the research on bullying, which negatively affects the education process, will play a role in the emergence of problems and finding solutions to problems, can be a guide for future studies and can fill the gaps in the literature in the related field.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCty8DaasGTWuTbK4oNUokqr77DlSCZ5ard8Sahoj_gCS3https://hdl.handle.net/20.500.12450/3598
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]