Exploring the effects of vocabulary learning strategy instruction on students' practices in the light of teachers' perceptions
Özet
Bu çalışma, dil öğrenme stratejilerini (DÖS) kullanmanın ortaokul öğrencilerinin kelime bilgisi ve İngilizce öğretmenlerinin öğretim stratejilerine ilişkin algıları üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmayı hedeflemiştir. Çalışmanın örneklemi, Sivas'taki ortaokul İngilizce öğretmenleri ve bir devlet okulunda öğrenim gören ortaokul öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışma karma yöntem araştırma deseninde yürütülmüştür. Veriler nicel ve nitel veri toplama araçlarıyla toplanmıştır. Nicel veriler öğretmenlerden bir anket ve öğrencilerden ilk ve son testler aracılığıyla toplanmıştır. 119 öğretmene kelime öğretim stratejileri (KÖS) anketi (Ölmez, 2014) uygulanmış ve 26 öğrenci 9 haftalık öğretimin başında ve sonunda test edilmiştir. Bu çalışma, öğrencilerle yapılan 9 haftalık öğretim nedeniyle deneysel tasarım yönüne de sahiptir. Okulda 5. sınıflardan oluşan iki sınıf vardı. Uygulamanın yapılabilmesi için sınıflardan biri kontrol, diğeri ise deneysel olarak seçilmiştir. Deney grubu öğrencileri kelime öğrenme stratejilerinin (KÖS) doğrudan öğretimi ile kelime çalışırken, kontrol grubu rutin ders kitabı akışında stratejilerin doğrudan öğretimine maruz bırakılmamıştır. Başlangıçta, her iki gruptaki katılımcıların hedef kelimelere ilişkin ön bilgileri bir ön test ile sınanmıştır. 9 haftalık öğretim döneminin sonunda her iki grup da ön teste benzer içerikte bir test daha almıştır. Öğretimin etkilerini incelemek için ön test ve son test uygulanmıştır. Grupların test puanları istatistiksel analiz için SPSS programında çalışılmıştır. Öte yandan, nitel verilerin toplanması ve analiz edilmesi için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Deney grubundaki 13 öğrenci ile görüşülmüş ve yanıtları MAXQDA yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Son aşamada, öğretmen anketi sonuçları ile öğrenci görüşmeleri karşılaştırılarak öğretmen ve öğrencilerin KÖS'e yönelik tercih ve tutumları belirlenmiştir. Bulgular, her iki grubun da KÖS kullanımı için olumlu bir izlenime sahip olduğuna işaret etse de öte yandan uygulama ve KÖS'e yönelik tutumlar açısından öğretmenler ve öğrenciler arasında bir uyuşmazlık olduğunu göstermiştir. Ayrıca, KÖS öğretiminin normal ders kitabı planlamasında ilerleyen planlamaya kıyasla öğrencilerin kelime bilgisini önemli düzeyde geliştirdiği ortaya çıkmıştır. Bu nedenle, bu çalışmadaki bulgulardan pedagojik çıkarımlarla faydalanmak için daha fazla çalışma yapılması önerilmektedir. This study aimed to investigate the effects of using language learning strategies (LLS) on secondary school EFL students' vocabulary knowledge and teachers' perceptions of teaching strategies. The study sample consisted of secondary school EFL teachers and secondary school students studying at a state school in Sivas, Türkiye. The study was conducted in a mixed-method research design. The data was gathered through quantitative and qualitative data collection tools. The quantitative data was collected through a questionnaire for teachers and pre- and post- tests for students. 119 teachers were surveyed through a vocabulary teaching strategies (VTS) questionnaire (Ölmez, 2014), and 26 students were tested at the beginning and end of the 9-week intervention. This study also has an aspect of experimental design due to the 9-week intervention with students. There were two classes of fifth graders in the school. One of the classes was selected as control and other one as experimental due to the implementation of the intervention. While the experimental group students studied the vocabulary with explicit instruction of vocabulary learning strategies (VLS), the control group did not have explicit instruction of the strategies in routine course book flow. In the beginning, both group participants' previous knowledge of the target vocabulary was tested with a pre-test. At the end of the 9-week intervention period, both groups took another test including similar content to the pre-test. The pre-test and post-test were administered to examine the effects of the intervention. The test scores of the groups were submitted to the SPSS program for statistical analysis. On the other hand, the content analysis method was used to collect and analyze qualitative data. 13 students in the experimental group were interviewed, and their responses were analyzed by using the MAXQDA software. In the final step, teachers' and students' preferences and attitudes towards VLS were identified by comparing the teacher questionnaire's results and the student's interview. The findings showed that there was a discrepancy between teachers and students in terms of practice and attitudes towards VLS although both groups had a positive impression on using VLS. Besides it was revealed that the instruction of VLS developed students' vocabulary knowledge at a considerable level compared to the regular coursebook flow. Therefore, further studies are suggested to take advantage of the findings in this study with pedagogical implications.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=LY6e5xGA7WWUpEdrBmEPLiqBkvUWXyS95CXAQk0_dNVhIMgFn4rY7nPMVyzjwW4ghttps://hdl.handle.net/20.500.12450/3568
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]