İlkokul öğrencilerinin okuma anlama stratejilerini yaratıcı etkinliklerle geliştirmeye yönelik eylem araştırması
Özet
Bu araştırmada ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin okuma anlama stratejilerinin yaratıcı etkinliklerle gelişimini sağlamak amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan eylem araştırması temelinde yürütülmüştür. Araştırmanın uygulaması, 2021-2022 eğitim öğretim yılında, Kahramanmaraş ilinin, Afşin ilçesinde bulunan bir köy okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 13 kız ve 11 erkek öğrenciden oluşan çalışma grubu, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden olan amaçlı örneklem yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Araştırmacı aynı zamanda uygulamanın yapıldığı sınıfın öğretmenidir. Uygulama 16 hafta sürmüştür. Araştırmanın veri toplama araçları gözlem formu, araştırmacı yansıtıcı günlüğü, öğrenci yansıtıcı günlüğü, yarı yapılandırılmış görüşme formları, video kayıtları, Formel Olmayan Okuma Envanteri ve McKenna ve Kear (1990) tarafından geliştirilmiş olan ve Kocaarslan (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan 'Garfield Görselli 1-6. Sınıf "Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği"nden oluşmaktadır. Veri toplama araçları süreç başında ve süreç sonunda kullanılmıştır. Bu araştırmada nitel veri toplama araçlarından elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Nicel veri toplama aracından elde edilen veriler, (SPSS 20.00) istatistik paket programı ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, yaratıcı etkinliklerin öğrencilerin kitap sevgisini, okuma sevgisini ve kitap okuma isteklerini artırdığı, öğrencilerin etkinlikleri heyecanlı ve eğlenceli buldukları, etkinlik sürecine yüksek motivasyon ve istekle katıldıkları ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin süreç sonunda okuma anlama stratejilerinde olumlu yönde gelişim gösterdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Garfield Görselli Okuma Tutum Ölçeği sonuçları incelendiğinde, öğrencilerin yaratıcı etkinlikler öncesi ve yaratıcı etkinlikler sonrası aldıkları puanlar arasında paired sample test sonuçlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür (p <0,05). Araştırmada elde edilen bu bulgudan yola çıkarak yaratıcı etkinliklerin öğrencilerin okuma tutumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlara yönelik olarak önerilerde bulunulmuştur. This research investigates the influence of creative activities on the reading comprehension strategies of third-grade primary school students. Conducted as action research, the study utilized a qualitative research desing and was implemented in a village school in the Afşin district of Kahramanmaraş province during the Afşin district of Kahramanmaraş province during the 2021-2022 academic year, spanning 16 weeks. The study group, comprising 13 girls and 11 boys, was selected through purposeful sampling. The researcher, who also served as the class teacher, facilitated the implementation. Various data collection tools, including an observation form, researcher reflective journal, student reflective journal, semi-structured interview forms, video recordings, Non-Formal Reading Inventory, and the 'Garfield Visual Attitude Scale for Reading for Grades 1-6,' developed by McKenna and Kear (1990) and adapted into Turkish by Kocaarslan (2013), were employed at the beginning and end of the process. Qualitative data collected underwent content analysis, revealing positive changes in reading comprehension strategies. Quantitative data from the 'Garfield Visual Reading Attitude Scale' demonstrated a statistically significant positive difference in students' scores before and after engaging in creative activities (p <0.05), indicating an improvement in their reading attitudes. The research findings indicated that creative activities contributed to an increased love for books, enthusiasm for reading, and a heightened desire to read among students. The activities were perceived as exciting and enjoyable, fostering high motivation and eagerness among participants. The positive development in reading comprehension strategies observed by the end of the process suggests that creative activities had a beneficial impact. In conclusion, it can be inferred that creative activities positively influenced primary school students' reading attitudes. The results highlight the potential of such activities in enhancing reading comprehension strategies. The research concludes with recommendations for future research based on the findings.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cr4SkWLaRMhkDRBjqthpsVVvAKbtmUqi4-pptOEgIPki5fUYa-rrVLD1GL4atwz4https://hdl.handle.net/20.500.12450/3557
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [318]