• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Milestone in English language teacher education: how to use European profiling grid in the assessment of prospective EFL teachers' qualifications

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2016

Author

Ayfer Su Bergila
Arif Sarıçoban

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı İngiliz dili öğretmen adaylarının öğretmenlik niteliklerinin değerlendirilmesinde yeni uygulamalardan birini örneklendirmektir. Bundan dolayı bu araştırmanın kapsamını İngilizceyi yabancı bir dil olarak öğreten öğretmen adayları ve Avrupa'da öğretmen eğitiminde yaygın olarak kullanılması amaçlanan Avrupa Profil Belirleme Gridi oluşturmaktadır. Bu araştırma nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarına odaklanan karma araştırma desenine dayanmaktadır. Böylece araştırma deneysel ve betimsel desenlere göndermede bulunmaktadır. Bu amaçla bu araştırmanın örneklemini 38 İngiliz dili öğretmen adayı, 12 mentor, 3 ders danışmanı ve 3 ders kayıt danışmanı oluşturmaktadır. Araştırma, aday öğretmenlerin öğretmenlik niteliklerini7'li likert tipi ölçek şekline dönüştürülen Avrupa Profil Belirleme Gridi ile yansıtan toplamda 56 katılımcı içermektedir. Veri analizi sürecinde, verilere bir dizi tek örneklem T-Testi, bağımsız örneklemler için Kruskal Wallis H Testi ve tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) istatistikleri uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları Avrupa Profil Belirleme Gridinin aday İngilizce öğretmenleri üzerinde önemli etkileri olduğunu açığa çıkarmış ve aday öğretmen eğitiminde kullanılan YÖK'ün öğretmen değerlendirme formu yerine İngiliz dili öğretmen eğitiminde yaygın olarak kullanılabileceği önerilmiştir.
 
This research intends to exemplify one of the new practices that can be used for the assessment of prospective English language teachers' qualifications. Thus, the scope of this research covers the prospective EFL teachers and the implementation of European Profiling Grid (EPG) aimed to be commonly used for language teacher education in Europe. This research is based on a mixed-type research design focusing on both qualitative and quantitative research approaches. Thus, it refers to descriptive and experimental research designs. For this purpose, the participants of the study were chosen among the prospective EFL teachers (N=38), their mentors (N=12), course supervisors (N=3), and course registration supervisors (N=3). Totally the research includes 56 participants who reflect the prospective teachers' teaching qualifications in terms of an adapted 7 point likerttype form of EPG. In data analysis process, a series of one-sample T tests, Kruskal Wallis H test for independent samples, one-way ANOVA statistics were applied to the data. The results of the study reveal that EPG has significant effects on prospective EFL teachers in that it can be proposed to use commonly in English language teacher education instead of the Council of Higher Education's assessment form for prospective teacher education.
 

Source

Journal of Language and Linguistic Studies

Volume

12

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpBNE5UazVPUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12450/353

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1323]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: