• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

AMASYA İDADİ MEKTEBİ

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Emine Altunay Şam

Metadata

Show full item record

Abstract

Osmanlı Devleti'nin geleneksel eğitim sistemi, Padişah II. Mahmut döneminden itibaren değişmeye başlamış, Tanzimat ve meşrutiyet dönemlerinde ivme kazanmıştır. Rüştiyelerin sayılarının artması, İstanbul'da bazı meslek okulları ve yüksekokulların açılması, rüştiye ile bu okullar arasında bir eğitim kademesinin kurulmasını zorunlu kılmıştır. Öte yandan Osmanlı tebaasının bütünlüğünün önem arz ettiği bu yüzyılda, Müslüman ve gayrimüslim Osmanlı tebaası olan tüm çocukların eğitim görmesinin gereği, idadîlerin açılmasında önemli birer etken olmuştur. İdadi mekteplerinin açılması başta ekonomik olmak üzere bazı sebeplerden dolayı Tanzimat devri sonuna kadar ihmal edilmişse de Abdülhamit döneminde eğitim alanında önemli mesafe alınmış, açılan mektep sayısı hızla çoğalmıştır. Öncelikle Vilayet merkezlerinde açılan idâdî mekteplerinin sancak merkezlerinde açılması 1882'den itibaren gerçekleşmiştir. Bunlardan biri de 1897'de Amasya'da Saraydüzü mevkiinde açılan İdâdi Mektebi'dir. Osmanlı Devleti'nin son yüzyılında eğitim sistemindeki yeniliklerin köşe taşları olan idadi mekteplerinden birisi olan Amasya İdadi Mektebi bu araştırmanın konusunu teşkil etmektedir. Çalışmada, mektebin açılışı, öğretim programları, öğretim kadrosu ve öğrenci sayıları hakkında bilgiler verilmiştir
 
The traditional education system had been starting to change at Mahmut II perion and accelated in Tanzimat and reformist periods. When the number of secondary (Rüştiye) increased, vocational schools started to give education in Istanbul and it needed to establish a new type of school between these schools. On the other hand, it was essential to keep the peace among the minorities in this time period and it was necessary to train all children of the minorities and Muslim people so the opeingg of the high schools became important. Although the opening of the high schools were neglected till the end of Tanzimaat period because of economical reasons, many educational developments were made in Abdülhamit period and the number of these schools increased . These schools were first opened in the cities in 1882 and then they were seen in sanjaks. One of them was the high school started in Amasya, Saraydüzü district in 1897. The Amasya High school is the basis of this study. In this study, knowledge about the opening of this school, its teaching staff, teaching programs and number of students were given
 

Source

Tarih Okulu Dergisi

Volume

10

Issue

29

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZM05qSXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12450/338

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1323]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Amasya

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Amasya University || OAI-PMH ||

Amasya Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Amasya, Turkey
If you find any errors in content, please contact: openaccess@amasya.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Amasya by Amasya University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Amasya: