dc.contributor.author | Kaptan, Esra | |
dc.contributor.author | Topçu, Ersin | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T19:38:44Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T19:38:44Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 2636-8846 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.33400/kuje.913349 | |
dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/470178 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12450/3288 | |
dc.description.abstract | Geçmişteki bir konu üzerine öğrencilerin birer tarihçi gibi problem çözme süreci olarak tanımlayabileceğimiz tarihsel anlamanın öğrencilerde gerçekleşebilmesini kolaylaştırmak için, ders kitabındaki ilgili konu ve dönem üzerine uygun soru sorma, hem kanıtın orijinalliğinin tespiti hem de analizinde kilit rol oynamaktadır. Bu çalışma ile T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabında yer alan sorular ile öğrencilerde nasıl bir tarihsel anlama geliştirilebileceğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaçla söz konusu kitapta yer alan sorular, Goudvis ve Buhrow (2011) tarafından, soru tiplerinin yansıttığı tarihsel anlamayı göstermek amacıyla hazırlanan şemaya göre incelenmiştir. Çalışmada, nitel araştırma yaklaşımı kapsamında doküman analizi kullanılmıştır. Elde edilen veriler ise betimsel analiz tekniği ile incelenmiştir. Öncelikle ders kitabında yer alan sorular tiplerine göre kategorilere ayrılmış, ardından soru tiplerinin yansıttığı tarihsel anlama belirlenmiştir. Buna göre, ders kitabında yer alan toplam 435 sorudan 320’sinin bilgi arayan, 99’unun açıklama arayan (Neden? Nasıl?), 1’inin empati, 7’sinin hayalî düşünmeyi ve varsayımı teşvik eden ve 8’inin de tarihsel araştırma veya sorgulama bilgilerini harekete geçiren soru tipinde olduğu tespit edilmiştir. Goudvis ve Buhrow (2011) tarafından geliştirilen kategoriye göre ders kitabında, her beş soru tipinin de bulunduğu ancak bunların dengeli bir dağılımının olmadığı görülmektedir. Ders kitabında yer alan soru tiplerinin öğrencilerde geliştirebileceği tarihsel anlama; tarihsel bilgi verme, var olan bilgileri netleştirme, yanlış anlamaları düzeltme iken; diğer bakış açılarının farkında olma, yorumlama, kalıpların dışında düşünebilme, kanıtları analiz ve sentez edebilme gibi üst düzey tarihsel anlama becerilerini kazandıracak nitelikte olmadığı anlaşılmaktadır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.relation.ispartof | Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi (Online) | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.title | Tarihsel anlama açısından T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitaplarında yer alan soru tipleri | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.department | Amasya Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 4 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 315 | en_US |
dc.identifier.endpage | 332 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.identifier.trdizinid | 470178 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.33400/kuje.913349 | |
dc.department-temp | Sinop Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sinop, Türkiye Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Amasya, Türkiye | en_US |