Ebeveyne Bağlanma ve Sosyal Onay İhtiyacının Kişilerarası Yeterliği Yordayıcılığı
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-rights
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde ebeveyne bağlanma ve sosyal onay ihtiyacının kişilerarası yeterliğin yordayıcıları olarak araştırılmasıdır. Araştırma, Orta Karadeniz'deki bir üniversitenin Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 239 kız ve 82 erkek olmak üzere toplam 321 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Bilgi Formu, Kişilerarası Yeterlik Ölçeği, Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği ve Ana-Baba ve Akran Bağlanması Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesi için için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordama gücünü belirlemek için Çoklu Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda tüm değişkenlerin hep birlikte kişilerarası yeterliğin yüzde 20'sini açıkladığı bulunmuştur. Anneye ve babaya bağlanmanın modele katkı sağladığı bununla birlikte babaya bağlanmanın anneye bağlanmaya göre modele katkısının daha fazla olduğu görülmüştür. Sosyal onay ihtiyacının alt boyutlarından sosyal geri çekilme modele bir katkı sağlamaz iken, diğer iki alt boyut olan başkalarının yargılarına duyarlık ve olumlu izlenim bırakmanın modele anlamlı olarak katkı sağladığı ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, kişilerarası yeterlik, sosyal onay ihtiyacı ve ana babaya bağlanma ile ilgili olarak başka araştırma ve uygulamalara da ışık tutacak şekilde tartışılmıştır The purpose of the current study is to investigate the extent to which attachment to parents and the need for social approval predict interpersonal competence. The study group of the current research is comprised of a total of 321 students (239 females and 82 males) studying at different departments of a university located in a city in the Central Black Sea Region of Turkey. In the study, The Father, Mother and Peer Attachment Inventory, The Scale of the Need for Social Approval, The Interpersonal Competence Scale and a personal information form were used to collect data. In the analysis of the data, Pearson Correlation Analysis was used to analyze the relationships between the variables and Multiple Regression Analysis was used to determine the extent to which the independent variables predict the dependent variables. It was found that the whole model explains %20 of interpersonal competence. The findings indicated that attachment to the parents has an effect and especially attachment to the father has greater contribution to the model than attachment to the mother. Among the three subdimensions of need for social approval, “social withdrawal” did not contribute to the model whereas the other two subdimensions, “sensitivity to others’ judgements” and “pozitive impression”, were found to have significant contribution to the model. Research findings were discussed within the context of related literature and some suggestions were provided for researchers and practitioners in the field of psychological counseling and guidance
Source
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiVolume
0Issue
3URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZM05EUTVPUT09https://hdl.handle.net/20.500.12450/317